روبن گالیچیان

روبن گالیچیان

روبن گالیچیان (Rouben Galichian)، (زاده ۱۹۳۸ میلادی، در تبریز-ایران)، محقق، پژوهشگر مستقل و متخصص در نقشه‌های تاریخی ارمنستان و منطقه قفقاز جنوبی است. خانواده روبن گالیچیان در دوران نسل‌کشی ارمنیان از شهر وان مهاجرت و از طریق ارمنستان به ایران نقل مکان کردند. روبن بعد از به پایان رساندن تحصیلات خود در تهران با بورسیه تحصیلی برای ادامه تحصیل به انگلستان می‌رود و در رشته مهندسی برق از دانشگاه استون در سال ۱۹۶۳ میلادی فارغ‌التحصیل می‌شود. پس از بازگشت به ایران او در صنایع نفت و گاز ایران برای اولین بار به عنوان مهندس و سپس به عنوان مدیر پروژه برای پروژه‌های مختلف ایجاد خط لوله مشغول کار شد. او در پروژه‌های مختلفی با شرکت‌های انگلیسی همکاری نموده است.
روبن گالیچیان مطالعه دربارهٔ نقشه‌های تاریخی را از سال ۱۹۷۰ میلادی به صورت حرفه‌ای آغاز نموده است. در سال ۱۹۷۶ میلادی با سعی و کوشش بسیار توانست مجموعه نقشه‌های کمیاب تاریخی قفقاز و جهان را جمع‌آوری و مطالعه و به صورت کتاب به ماتناداران اهداء نماید.
از طرف دانشگاه‌های مختلف جهان (دانشگاه تهران، آکسفورد، کمبریج، ایروان، بوستون) برای سخنرانی در مورد موضوعات مرتبط نقشه‌های تاریخی جهان از روبن گالیچیان دعوت به عمل می‌شود.
روبن و همسرش «ماریت» نیز در بسیاری از پروژه‌های خیریه در ارمنستان همکاری می‌کنند. روبن یک مؤسسه خیریه در انگلیس تأسیس نموده است؛ او و همسرش طرح‌های مختلفی مانند:ایجاد آموزشگاه (به نام پسرشان لوون گالیچیان) صنایع دستی و هنرهای زیبا و ایجاد مراکز بهداشتی در شهر وانادزور و استان آرماویر به اجرا درآوردند.

کتاب های روبن گالیچیان