تری دیری

تری دیری

ترنس ویلیام "تری" دیری (William Terence "Terry" Deary) (متولد ۴ مارس ۱۹۴۶) نویسنده کودکان بریتانیا با بیش از ۲۰۰ کتاب است. آثار او بیش از ۲۵ میلیون نسخه منتشر شده و به بیش از چهل زبان ترجمه شده‌است. در سال ۲۰۱۲ او به عنوان دهمین نویسنده‌ای که کتاب‌هایشان بیشتر در کتابخانه‌های بریتانیا امانت گرفته شده‌است، شناخته شد. تری دیری در سال ۱۹۴۶ در ساندرلند انگلستان متولد شد. پدر او در محله هندون، که محله‌ای فقیرنشین در این شهر است، در یک مغازه قصابی کار می‌کرد. مادرش، فردا، مدیر یک فروشگاه لباس بود. دیری برای تحصیل به مدرسهٔ گرامری مانکویرموث رفت. او از مدرسه خود و به ویژه از روش تدریس در آن متنفر بود. او از سه سالگی به عنوان شاگرد قصابی کار می‌کرد و بیشتر دوران کودکی اش را در همین شغل گذراند. در هجده سالگی به عنوان کارآموز برق کار، فعالیت کرد و بعد در سال ۱۹۷۲ به عنوان بازیگر تور روستای ولش در شرکت تئاتر پووی (Theatre Powys drama company) مشغول کار شد. پس از آن در کالج ساندرلند به تدریس درام پرداخت و در سال ۱۹۷۶ به نوشتن تاریخ ترسناک مشغول شد. دیری دکترای افتخاری آموزش را در سال ۲۰۰۰ از دانشگاه ساندرلند دریافت کرد. تری دیری جایزه‌های زیادی برده‌است از جمله بلوپیتر جایزهٔ بهترین نویسندهٔ آثار غیر داستانی قرن در بریتانیا.
مجموعه کتاب‌های تاریخ ترسناک او در میان کودکان و بزرگسالان محبوب است. CiTV در سال ۲۰۰۲ از روی این مجموعه، کارتون ساخت و CBBC از سال ۲۰۰۹ طرحی کمدی را بر پایه این کتاب اجرا می‌کند. دیری خود نیز در برخی از قسمت‌های این مجموعه نقش ایفا کرده‌است.
در سال ۲۰۱۱ او خود را، پس از ۳۵ سال، از نوشتن کتاب کودکان بازنشسته کرد. اکنون در کانتی دورهام به همراه همسرش جنی و دخترش سارا زندگی می‌کند. تری دیری عاشق فوتبال است و اوقات فراغتش را به تشویق تیم محبوبش ساندرلند می‌گذراند.

کتاب های تری دیری

آزتک های خشمگین


آزتک های بی اعصاب


مرگبارترین روزهای تاریخ


چراغ را خاموش کن


عصر حجر پرخطر


یونانیان یگانه


مصری های معرکه


فرمانروایان فرومایه


رومی های بی رحم


جنگ فجیع جهانی اول


جنگ وحشتناک جهانی دوم


آتش دزد


وایکینگ های وحشی


سده های میانی مصیبت بار


شاهان شریر و شهبانوهای شرور


تاریخ ترسناک جهان


امپراتوری بی خرد بریتانیا


مجموعه آتش دزد


آمریکا


انقلاب های فرانسه


انقلاب های پرهیاهو


اینکاهای باور نکردنی


توطئه در هرم


شبح و ماهیگیر


جادوگری و مومیایی


دزدان مقبره


مجموعه دوم تاریخ ترسناک


داستان های شکسپیر


خواب فروش


شیطان


مجموعه تاریخ ترسناک


ارواح


مجموعه پرونده های محرمانه


جنایت


مامور مخفی


فاجعه


کوسه ها


شلیک


بیشتر بخوانید

ژانر فانتزی، پرورشگاه تخیل و خلاقیت

زمانی در تاریخ بشر، تمامی آثار ادبی به نوعی فانتزی به حساب می آمدند. اما چه زمانی روایت داستان های فانتزی از ترس از ناشناخته ها فاصله گرفت و به عاملی تأثیرگذار برای بهبود زندگی انسان تبدیل شد؟

آشنایی با عناصر «داستان نوآر»

در این مطلب قصد داریم به شکل خلاصه با ویژگی ها و عناصر مهم «داستان نوآر» بیشتر آشنا شویم.