حمید امجد

حمید امجد

حمید امجد (زادهٔ ۷ آذر ۱۳۴۷ در تهران) نویسنده و کارگردان ایرانی تئاتر و سینما، و مترجم و پژوهشگر است. حمید امجد در هفتم آذر ۱۳۴۷ در تهران زاده شد. او آخرین فرزند یک خانوادهٔ شش فرزندی و بزرگ‌شدهٔ محلهٔ نارمک (در شرق تهران) است. امجد دانش‌آموختهٔ رشتهٔ سینما در مقطع کارشناسی از دانشگاه صدا و سیما، پژوهش هنر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.
فعالیت مطبوعاتی حمید امجد از تابستان ۱۳۶۴ در قالب همکاری با «ماهنامهٔ فیلم» و با نگارش نقد فیلم آغاز شد. از آن پس، او دوره‌های همکاری کوتاه و بلندی با نشریات فرهنگی و هنری، مانند «گزارش فیلم» (دورهٔ اول)، «دنیای تصویر»، «نقد سینما»، «صنعت سینما» و… داشته‌است. همچنین از ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ سردبیر «فصلنامهٔ صحنه» (تخصصی تئاتر) بود و همزمان دبیر بخش تئاتر «دنیای تصویر». در سال ۱۳۷۶ انتشارات نیلا با گرایش تخصصی ادبیات و هنر و به مدیریت و صاحب‌امتیازی ژیلا اسماعیلیان همسر امجد تأسیس شد. از همان زمان تا امروز امجد در مقام سرویراستار با این انتشارات همکاری دارد.
حمید امجد از سال ۱۳۷۳ در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مختلفی همچون دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه سوره، مؤسسه فرهنگی و هنری کارنامه، به تدریس نمایشنامه‌نویسی و درس‌های دیگری در زمینه تئاتر و سینما پرداخته‌است.

کتاب های حمید امجد

زندگی خصوصی


بی شیر و شکر


وقت خوش


کوچه درختی


شب های ترمه و بادام


زیر نگاه کلاغ ها


هر بیست دقیقه


غرب دلگیر


مدرسه


صدای مردگان


عکس های دسته جمعی


پاتوغ اسماعیل آقا


دکه‎ ی بین راه


تو مادر منی


اسب دیوانه ی شب


فراموشی


حرف حرف حرف


سه خواهر و دیگران


شب سیزدهم


نگین


پستو خانه


دانوب


آزمایشگاه


زائر


دفترهای تئاتر (دفتر یکم)


گردش تابستانی


نیلوفر آبی


دفترهای تئاتر (دفتر دهم)


مهر و آینه ها


میان اشباح


قضیه ی تراخیس


بیشتر بخوانید

مسیر پر فراز و نشیب نمایشنامه ها در قرن بیستم

در اوایل قرن بیستم و در اغلب کشورهای اروپایی، تمایزی میان نمایش های ساده و خیابانی با آثار جدی تر به وجود آمد.