جان آر ولز

جان آر ولز

جان کریستوفر ولز (زاده 11 مارس 1939) آواز دان و اسپرانتیست بریتانیایی است. ولز استاد ممتاز دانشگاه کالج لندن است، جایی که تا زمان بازنشستگی خود در سال 2006، کرسی دپارتمان آواشناسی را در آنجا داشت. ولز مدرک لیسانس خود را در ترینیتی کالج کمبریج و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را در دانشگاه لندن به دست آورد.
ولز به‌خاطر کتاب و نوار کاست‌های لهجه‌های انگلیسی، کتاب و سی‌دی The Sounds of the IPA، Lingvistikaj Aspektoj de Esperanto، و لغت نامه تلفظ لانگمن شناخته شده است. او نویسنده پرکاربردترین فرهنگ لغت انگلیسی-اسپرانتو است.
تا قبل از بازنشستگی، ولز یک دوره تابستانی دو هفته‌ای در آواشناسی را برای دانشگاه کالج لندن، با تمرکز بر آواشناسی عملی و نظری، و نیز جنبه‌های آموزش آواشناسی، هدایت کرد. این دوره با امتحانات کتبی و شفاهی به پایان می رسد که برای آن گواهی IPA تسلط در آواشناسی زبان انگلیسی اعطا می شود.
او از سال 2003 تا 2007 رئیس انجمن بین المللی آوایی بود. او همچنین یکی از اعضای کمیته شش نفره مشاوره علمی در Linguaphone است.
ولز مدتهاست که پیشگام فناوری جدید بوده است. او مخترع الفبای آوایی X-SAMPA ASCII برای استفاده در کامپیوترهای دیجیتالی است که قادر به کنترل نمادهای IPA نیستند. او HTML را در اواسط دهه 1990 آموخت و یک صفحه وب ایجاد کرد که ارجاعات رسانه ای را به انگلیسی Estuary گردآوری می کرد، اگرچه او نسبت به این مفهوم شک داشت.[4] پس از بازنشستگی، ولز از مارس 2006 تا آوریل 2013 یک وبلاگ معمولی در مورد موضوعات آوایی اجرا کرد. او پایان وبلاگ خود را در 22 آوریل 2013 اعلام کرد و گفت: "اگر چیز جدیدی برای گفتن ندارم، پس بهترین برنامه این است که دیگر صحبت نکنم."

کتاب های جان آر ولز

هوشمندی استراتژیک