کتاب نظام اقتصادی در اسلام

Economic system in Islam
جلد2: مباحث کاربردی
کد کتاب : 100086
شابک : 978-9643347857
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 206
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب نظام اقتصادی در اسلام اثر محمد بهشتی

کتاب حاضر بخش دیگری از مجموعه ی گفتارهای شهید آیت الله دکتر بهشتی درباره ی مباحث مختلف اقتصادی می باشد.
بخش اول کتاب به سه جلسه ی میزگرد تلویزیونی درباره ی ابعاد و اصول اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، که شهید بهشتی در شکل گیری و تدوین آن نقشی به سزا داشت، و در سال 1359 از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد اختصاص دارد. بعد از آن، دو بحث درباره ی مسئله ی زمین خواهد آمد: نخست گفتاری است که در سفر به کرمانشاه در استانداری آن استان و با حضور عالمان دینی برجسته ی آن دیار در خصوص لایحه اصلاحات ارضی مصوب شورای انقلاب اسلامی و مبانی فقهی آن صورت پذیرفت، که مطالعه ی آن به ویژه برای مخاطبان آشنا با مفاهیم و اصطلاحات فقهی جالب خواهد بود. مبحث دوم نیز متن سخنان شهید بهشتی در اولین سمینار سراسری هیئت های 7 نفره ی واگذاری زمین است. پس از آن، گفتگویی است که شهید بهشتی با نمایندگان کارگرانی که به دنبال اعلام آمادگی برای همکاری با حزب جمهوری، برای شور و مشورت درباره ی مسائل کارگری و چگونگی برگزاری اولین مراسم روز کارگر در دوران پس از انقلاب اسلامی، انجام داده بود.
پنجمین بخش کتاب حاضر، متن گفتاری با عنوان «مالیات در اسلام» است که حاصل سخنرانی در سمینار اقتصاد اسلامی وزارت اقتصاد و دارایی است که ایراد گردیده است. بخش ششم، گفتاری است با عنوان «اقتصاد تعاونی». این گفتار در دانشگاه تهران ایراد شده است. پایان بخش کتاب حاضر، گفتار و گفتگویی است که در وزارت بازرگانی درباره ی تجارت داخلی و تجارت خارجی صورت پذیرفته است.

کتاب نظام اقتصادی در اسلام

محمد بهشتی
سید محمد حسینی بهشتی (۲ آبان ۱۳۰۷ اصفهان – ۷ تیر ۱۳۶۰ تهران)[۴] سیاست‌مدار و فقیه ایرانی و دومین رئیس دیوان عالی کشور و عالی ترین مقام قضایی کشور پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، نخستین دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی بود. گاهی از وی به عنوان نظریه‌پرداز ولایت فقیه نام برده می‌شد. او از جمله افراد نزدیک به روح‌الله خمینی و از هواداران تشکیل حکومت اسلامی در ایران بوده و نقش بسیار مهمی در استقرار جمهوری اسلامی در ایران داشته‌است.
دسته بندی های کتاب نظام اقتصادی در اسلام