کتاب سفرنامه ابن بطوطه (2جلدی)

The Travels of Ibn Battuta
کد کتاب : 10088
مترجم :
شابک : 978-9644310904
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 1101
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1829
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب سفرنامه ابن بطوطه (2جلدی) اثر ابن بطوطه


کتاب "سفرنامه ابن بطوطه" اثر " ابو عبدالله محمد بن عبدالله طنجه ای " ملقب به " ابن بطوطه " است.

معادل عربی مارکو پولو ، "شیخ ابن بطوطه" جوان مراکشی است که طی 27 سال،سه برابر مارکو پولو یعنی 75000 مایل مسیر را پیموده است.
تنها مسافر قرون وسطایی است که از سرزمین های هر حاکم مسلمان زمان خود بازدید کرده است ، "ابن بطوطه" در خانواده ای از قضات بسیار متدین به دنیا آمده است. وی در سال 1326 با ترک شهر بومی خود، تانگیه ، طی 27 سال به مصر، شام، فلسطین، حجاز، عراق، ایران، یمن، بحرین، ترکستان، بین النهرین و بخشی از هند و چین، جاوه، شرق اروپا و شرق آفریقا سفر کرد. "ابن بطوطه" را می توان یکی از بزرگ ترین سیاحان تاریخ بشری محسوب کرد.
این جهانگرد معروف مراکشی چهار یا پنج بار به ایران سفر نمود و در تمام سفرهای شرقی خود از زبان فارسی برای ارتباط با غیرعرب ها استفاده می کرد.
در "سفرنامه ابن بطوطه" که در بازگشت وی نوشته شده است ، نه تنها شامل روایاتی است که او را به سرزمین های عجیب و غریب منتقل می کند ، بلکه به تفصیل فعالیت های دریایی مسلمانان را در خاورمیانه و خاور دور ، فعالیتهای فرهنگهای متنوع ، عناصر جذاب معماری و کشاورزی را توصیف می کند.

کتاب سفرنامه ابن بطوطه (2جلدی)

قسمت هایی از کتاب سفرنامه ابن بطوطه (2جلدی) (لذت متن)
روز پنجشنبه دوم ماه رجب سال 725 به قصد حج و زیارت قبر پیغمبر (ص) که والاترین درود و سالم بر او باد، یکه و تنها از زادگاه خود طنجه بیرون آمدم. نه رفیقی بود که با او دمساز باشم و نه کاروانی که با آن همراه گردم. میل شدید باطنی و اشتیافی که برای زیارت آن مشاهد متبرکه ر اعماق جانم جایگزین بود مرا بدین سفر برانگیخت. دل بر هجران یاران نهادم و به سان مرغی که از آشیان خود جدا افتد از وطن دوری گزیدم. در آن هنگام پدر و مادر من در حال حیات بودند و دوری ما در یکدیگر سخت موثر بود. من بیست و دو سال داشتم... از مشاهدی که در بیرون شهر شیراز واقع شده شیخ صالح معروف به سعدی ست که در زبان فارسی سرآمد شاعران زمان خود بوده و گاهی نیز در بین سخنان خویش شعر عربی سروده است. مقبره سعدی زاویه ای دارد نیکو سرچشمه نهر معروف رکن آباد است و شیخ در آن جا حوضچه هایی از مرمر برآورده که برای شستن لباس می باشد. مردمان از شهر به زیارت شیخ آمده پس از خوردن غذا در سفره خانه شیخ و شستن لباس ها مراجعت می کنند و من خود نیز چنین کردم. رحمت خدا بر او باد.