کتاب اقتدارگرایی: سه کاوش در نظریه انتقادی

Authoritarianism : three inquiries in critical theory
کد کتاب : 102704
مترجم :

شابک : 978-6220604808
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 152
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب اقتدارگرایی: سه کاوش در نظریه انتقادی اثر وندی براون

در سرتاسر جهان یورو-آتلانتیک، رهبران سیاسی پایگاه‌های خود را با بومی‌گرایی، نژادپرستی، بیگانه‌هراسی، و مردم‌دوست‌ها به سوی «ارزش‌های سنتی» بسیج کرده‌اند، در تلاش‌های وقیحانه برای حمایت از انتخابات. چگونه می‌توانیم این حرکت به سمت جریان اصلی سیاست‌ها و پلتفرم‌های سیاسی را که در بیشتر دوران پس از جنگ تنها در حاشیه‌های دور در کمین بودند، درک کنیم؟ آیا موج جدیدی از اقتدارگرایی را نوید می دهد؟ آیا لیبرال دموکراسی خود در بحران است؟

در این جلد، سه محقق برجسته از نظریه انتقادی برای پرداختن به مخمصه فعلی ما استفاده می کنند. وندی براون، پیتر ای. گوردون، و ماکس پنسکی این عقیده را دارند که نظریه انتقادی قدرت روشن ساختن نیروهای تولیدکننده صورت فلکی سیاسی کنونی و همچنین مسیرهای احتمالی دور از آن را حفظ می کند. براون توضیح می‌دهد که چگونه «آزادی» به شعاری برای جنبش‌های آشکارا رهایی‌بخش تبدیل شده است. گوردون این ایده را که فاشیسم ریشه در روان‌شناسی حساس شهروندان دارد را از بین می‌برد و در عوض به شرایط فرهنگی و تاریخی گسترده‌تری که به آن نیرو می‌بخشد منعکس می‌کند. این مقالات دقیق به دنبال اثبات کردن غیرمنطقی بودن جهان معاصر نیستند، و راحتی کاذب بازگشت آسان به ارزش‌های لیبرال دموکراتیک را ارائه نمی‌دهند. در عوض، این سه نویسنده از تعامل عمیق خود با اندیشه های قرن نوزدهم و بیستم برای بررسی تناقضات تاریخی و سیاسی که این لحظه را به وجود آورده است، استفاده می کنند و پاسخ های آتشین و فوری به خواسته های روز ارائه می دهند.

کتاب اقتدارگرایی: سه کاوش در نظریه انتقادی

وندی براون
وندی براون متولد 1955، نظریه‌پرداز سیاسی و استاد دانشگاه برکلی آمریکا است و در زمینه‌‌ی نظریه‌ی سیاسی مابعد فوکویی، مطالعات انتقادی حقوق و نظریه‌ی فمینیستی کار می‌کند و موضعی مابین مارکس و فوکو دارد.
دسته بندی های کتاب اقتدارگرایی: سه کاوش در نظریه انتقادی
قسمت هایی از کتاب اقتدارگرایی: سه کاوش در نظریه انتقادی (لذت متن)
لیبرال دموکراسی امروزه گرفتار بحران شده یا، چنان چه بخواهیم دقیق تر بگوییم، عرصه بر آن تنگ شده است. نه فقط در ایالات متحده، بلکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و در میان قاطبه ی ملل این پهنه ی خاکی، شاهد سربرآوردن دوران جدیدی از سیاست های دموکراسی ستیز هستیم که اغلب شان به شکلی فزاینده حائز ویژگی های اقتدارگرایانه هستند. در این کشورها، یکی پس از دیگری، جنبش های اجتماعی و سران سیاسی توانسته اند شعله های بیگانه هراسی، نژادپرستی، بومی گرایی و پوپولیسم ارتجاعی را برافروزند… مقاله های گردآوری شده در این مجلد، از جریان های نیرومند نظریه ی انتقادی بهره گرفته اند تا برخی ابعاد بحران سیاسی جاری را درک پذیر سازند. بر خلاف سایر شاخه های نظریه ی سیاسی و اجتماعی، نظریه ی انتقادی برای [پرداختن به] مسئله ی بحران دموکراتیک به رویکردهایی متوسل می شود که پیوندهای پیچیده میان نگرش های سوبژکتیو و روندهای تاریخی کلان را، خاصه روندهای تاریخی سرمایه داری و ماهیت متغیر دولت ها و فرماسیون های اجتماعی، بررسی می کنند.
از مقدمه کتاب