کتاب گابریل مارسل

Gabriel (-honore) Marcel
دانشنامه فلسفی استنفورد
کد کتاب : 111915
مترجم :
شابک : 978-6002783431
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 96
سال انتشار شمسی : 1396
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب گابریل مارسل اثر برایان ترینور

دانشنامۀ فلسفی استنفورد برای هر کسی که حتی کمی در وادی فلسفه قدم برداشته باشد، نامی آشنا است. دانشنامه‌ای جامع که برای آشنایی اولیه با هر موضوع فلسفی یا شخصیت فلسفی بهترین گزینه برای خوانندگان محسوب می‌شود و البته این کتاب نیز از این قاعده مستثنا نیست.
گابریل مارسل، فیلسوف فرانسوی قرن بیستم است که همراه با روند فلسفۀ قاره‌ای زمان خودش، در حوزۀ اگزیستانسیالیسم و پدیدارشناسی قلم می‌زد. جنگ جهانی اول مارسل را شدیدا منتقد و مخالف فلسفه‌های انتزاعی کرد، چراکه به عقیدۀ او چنین فلسفه‌ورزی‌هایی اساسا متضاد با حقیقت تراژیک انسانی‌اند. به همین دلیل او در مهم‌ترین اثرش، یعنی «راز وجود» ، مانند دیگر اگزیستانسیالیست‌ها، موضوع فلسفه را وجود می‌داند، اما نه وجود به بماهو وجود، آنچنان که هایدگر می‌گفت، بلکه وجود خاص انسانی که به زبان مارسل یک «راز» است. مارسل همچنین در تخالف با هایدگر یک تجربه و درک ایمانی از حضور مطلق را به فلسفۀ پدیدارشناختی خود اضافه می‌کند. به‌غیر از روش پدیدارشناختی، مارسل معتقد بود که یک فیلسوف همواره می‌بایست از تجربیات روزمره‌ی انسانی آغاز به تفکر فلسفی کند و از این طریق به نظریات انتزاعی‌تر دست یابد، اما نه به این معنا که حقیقت یک امر شخصی و سوبژکتیو است، بلکه او به‌طور قاطع اعتقاد داشت که ورای حقایق شخصی، حقیقتی عینی نیز قرار دارد که فیلسوف با پرسش‌های دقیق می‌تواند به نحو جدی با آن‌ درگیر شود. نکتۀ جالب راجع‌به مارسل این است که وی در جایی که اکثر اگزیستانیسالیست‌ها ملحد بودند، یعنی فرانسه، از یک اگزیستانسیالیسم مسیحی سخن می‌گوید. برایان ترینور، استاد فلسفه و نویسندۀ این مدخل کوتاه نیز خود یک مسیحی کاتولیک است و با توجه به گرایش مذهبی‌اش شناخت جامعی از مارسل دارد که موجب می‌شود این کتاب برای ورود به دنیای تلفیقی و عجیب اگزیستنسیالیسم مسیحی مارسل، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خوانندگان فارسی‌زبان باشد.

کتاب گابریل مارسل

برایان ترینور
برایان ترینور، رئیس کنونی کاساسا در ارزش‌های اجتماعی، استاد فلسفه در کالج هنرهای لیبرال بلارمین و مدیر آکادمی آکادمی اندیشه و تخیل کاتولیک در دانشگاه لویولا مریمونت است. او دکترای خود را از کالج بوستون دریافت کرد و در آنجا با ریچارد کرنی و ژاک تامینیو تحصیل کرد.برایان ترانور در کالیفرنیا به دنیا آمد. او مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس به پایان رساند و در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، لانگ بیچ و کالج بوستون برای کار فارغ التحصیلی خود شرکت کرد.
دسته بندی های کتاب گابریل مارسل