کتاب کتابشناسی تاریخی امام حسین

Historical bibliography of Imam Hossein
به ضمیمه امام حسین(ع) در الذریعه
کد کتاب : 112630
شابک : 978-6227863017
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 496
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتابشناسی تاریخی امام حسین اثر محمد اسفندیاری

هدف هر پژوهش، پاسخ به یک یا چند پرسش است. در این مطالعه کتاب‌شناسی تاریخی امام حسین(ع) نام دارد و مسئله اصلی آن این است: کتاب‌های مهمترین درباره امام حسین(ع) به عربی و فارسی چیستند؟ همچنین، این پژوهش به تشریح محتوای این کتب می‌پردازد و اشتراکات و امتیازات آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد. علاوه بر این، پژوهش به تمییز بین کتب معتبر و کتب مخدوش پرداخته و ترتیب تاریخی کتب را تبیین می‌کند. همچنین، تاریخچه عاشورانویسی و مقتل‌نگاری نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در این کتاب‌شناسی، صد کتاب مهم در زمینه امام حسین(ع) به زبان‌های عربی و فارسی معرفی و توصیف شده‌اند. این مطالب به ترتیب تاریخی ارائه شده‌اند. اصلی‌ترین مخاطب این پژوهش، عاشوراپژوهان هستند که این مطالب به آنها کمک می‌کند تا کتب مهم در این زمینه را شناسایی کنند. با این حال، پژوهشگران دیگر نیز می‌توانند از این اطلاعات بهره‌مند شوند.

کتاب کتابشناسی تاریخی امام حسین

محمد اسفندیاری
محمّد اسفندیاری (زاده ۱۳۳۸، تهران) اسلام‌پژوه، تاریخ‌نگار، کتابشناس و سرپرست دانشنامهٔ امامت (موسوعة الامامة فی نصوص اهل السنة) است. وی در تهران و قم به فراگیری علوم حوزوی پرداخت و از استادانی چون آیات یحیی نوری، جوادی آملی، استادی، گرامی قمی، وجدانی فخر و استاد حکیمی بهره برد. او عضو شورای عالی چندین نشریّه و نهاد و مشاور علمی برخی مؤسسه‌های علمی است. بعضی از کتابها و مقالاتش به عنوان آثار برگزیدهٔ کشوری، از جمله کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، انتخاب شده‌است.وی در سال ۱۳۷۶...