کتاب نبرد حق و باطل

The battle of truth and falsehood
کد کتاب : 112840
شابک : 978-6226789066
قطع : جیبی
تعداد صفحه : 104
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب نبرد حق و باطل اثر مرتضی مطهری

این کتاب مشتمل بر دو بخش است. بخش اول با عنوان « نبرد حق و باطل » تلفیق شده از پنج گفتار استاد شهید است که دو گفتار آن در سال 1356 در یک مدرسه دینی واقع در دماوند ایراد شده و سه گفتار دیگر، قسمتی از بحث های آن متفکر شهید، تحت عنوان «فلسفه ی تاریخ » است که در همان سال ها در منزل ایشان تدریس می شد.
بخش دوم، تنظمیم شده ی دو سخنرانی استاد تحت عنوان « تکامل اجتماعی انسان در تاریخ » است که در حدود سال 1350 در دانشگاه شیراز ایراد شده است.
در بخش اول، با عنوان « نبرد حق و باطل » ابتدا حق و باطل در جهان هستی و نیز در جامعه و تاریخ با استناد به آیات قرآن کریم مورد بحث قرار گرفته اند. در این زمینه، نظریات مختلفی از جمله نظریه ی ماتریالیسم تاریخی وجود دارد که اصول و مبانی این نظریه در این بخش از کتاب، طرح و نقد شده است. نهایتا نظریه ی اسلام درباره ی حق و باطل که مبتنی بر نمود داشتن و طفیلی بودن باطل از یک سو و نیز اصالت داشتن و مستقل بودن از سوی دیگر است، با ذکر نمونه هایی از کلام وحی ارائه گردیده ست.
بخش دوم کتاب با عنوان « تکامل اجتماعی انسان در تاریخ »، مشتمل بر دو فصل است.در فصل اول مطالبی همچون مفهوم تکامل، فرق تکامل و پیشرفت، تکامل اجتماعی در گذشته، نقش انبیا و دین در تکامل تاریخ به بوته بحث و بررسی نهاده شده است. در فصل دوم، آینده بشر از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. ابتدا دیدگاه های مکتب سیانتیسم یا علم زدگی، مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم طرح و نقد شده و سرانجام نظریه اسلام به طور مستدل و منطقی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.
این کتاب مجموعه چند درس و سخنرانی از شهید مطهری است که در آخرین سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایراد فرموده. درآن سال ها، طولانی شدن حکومت ظالمانه طاغوت و تسلط ظاهری آن برجامعه سبب شده بود تا دربعضی اندیشه ها، تردیدها و پرسش هایی در مسئله حق و باطل به وجود آید. استاد مطهری با تشخیص اهمیت مسئله و ضرورت حل آن به طرح مسئله حق و باطل پرداخت و براساس اندیشه قرآنی بیان کرد که مدار هستی برحق است و شر و باطل در هستی اصالت ندارد.

کتاب نبرد حق و باطل

مرتضی مطهری
مرتضی مطهری (زادهٔ ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در فریمان – ترور شدهٔ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ در تهران) روحانی شیعه، استاد فلسفهٔ اسلامی و کلام اسلامی و تفسیر قرآن، عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود. وی قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران بود. بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد.سید روح‌الله خمینی علاقهٔ زیادی به وی داشت، تا آنجا که بعد از مرگش گفت: «فرزند عزیزی را که پارهٔ تنم و حاصل عمرم بود، از دست دادم» در ادبیات جمه...