کتاب قدرت و فساد

Corruptible: Who Gets Power and How It Changes Us
کد کتاب : 114561
مترجم :
شابک : 978-6226203388
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 367
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب قدرت و فساد اثر برایان کلاس

رابطۀ قدرت و فساد چیست؟ آیا هر شخصی که به قدرت می‌رسد فاسد می‌شود یا صرفا افراد فاسد می‌توانند به قدرت دست یابند؟ چگونه مطمئن شویم افراد فاسد به قدرت نمی‌رسند؟ این‌ سوالات و بسیاری از سوالات دیگر هر روزه برای ما مطرح می‌شود و معمولا در یک گفت‌وگوی غیر‌دقیق و سرسری محو می‌گردند. کتاب «قدرت و فساد» نوشتۀ برایان کلاس، استاد علوم‌سیاسی در دانشگاه لندن است که سعی دارد به تحلیل و بررسی دقیق‌تر از رابطۀ فساد و قدرت بپردازد. برایان کلاس در نوشتن این کتاب از بیش از 500 مصاحبه با افراد صاحب‌منصب در مقامات دست بالای سیاسی استفاده کرده است. وی در طی تحقیقات گسترده به بررسی عوامل روانی، بیولوژیکی و اجتماعی‌ که بر نحوۀ کسب، استفاده و سوء‌استفاده افراد از قدرت تأثیر‌گذار است، پرداخته است و چگونگی تأثیر قدرت بر رفتار، شخصیت و اخلاقیات افراد را توضیح می‌دهد. هدف اصلی نویسنده از چاپ این کتاب با چنین تحقیقات گسترده این بوده است که مفروضات و افسانه‌های رایج در مورد قدرت را کنار زده و راه‌حل‌های عملی و اخلاقیی را برای ایجاد جهانی عادلانه‌تر مطرح سازد.
کتاب «قدرت و فساد» به‌طور کلی به سه‌بخش تقسیم شده است؛ در بخش اول کتاب بررسی می‌شود که اکثر افرادی که میل به قدرت دارند دارای چه ویژگی‌های روانشناختی می‌باشند. نویسنده استدلال می‌کند که قدرت‌طلبان اغلب با ترکیبی از خودشیفتگی، روان‌پریشی و ماکیاولیسم هدایت می‌شوند و تمایل به داشتن ویژگی‌های خاصی مانند کاریزما، اعتماد‌به‌نفس و شایستگی دارند که آنها را برای پیروانشان و رأی‌دهندگان جذاب می‌کند؛ بخش دوم کتاب به تأثیر منفی قدرت بر افراد می‌پردازد. در این بخش پیامدها و هزینه‌های فاسد‌کنندۀ قدرت و راه‌هایی که قدرت می‌تواند مردم را به سمت‌و‌سوی غیراخلاقی تغییر دهد، تحلیل می‌شود. به عقیدۀ برایان کلاس، قدرت می‌تواند افراد را با خودخواه‌تر کردن، حریص‌تر کردن، ناصادق‌تر و خشن‌تر کردن و با تضعیف‌کردن همدلی و خویشتن‌داری‌ فاسد کند؛ بخش سوم اما به قابلیت‌های ممکن برای استفادۀ بهینه از قدرت و جلوگیری از فساد اختصاص یافته است. نویسنده اذعان می‌کند که قدرت را می‌توان با به کارگیری برخی اصول و شیوه‌ها، مانند مسئولیت‌پذیری، شفافیت، ابزارهای کنترل‌ و مشارکت‌ پاکسازی نمود.
به حق می‌توان گفت که کتاب «قدرت و فساد»، روایتی علمی و در عین‌حال جذاب از واقعیت‌هایی است که احتمالا برخی را خشمگین و برخی را خوشحال می‌کند. اما این کتاب به صرف روایت محدود نشده است و به ارائۀ راهکارهای عملی برای پیشرفت به سمت جهانی عادلانه‌تر نیز پرداخته است. بدین دلیل خواندن این کتاب برای تمام علاقه‌مندان جذاب و مفید خواهد بود.

کتاب قدرت و فساد

برایان کلاس
برایان پل کلاس (زاده 29 ژوئن 1986) دانشمند علوم سیاسی و نویسنده آمریکایی در آتلانتیک است. او دانشیار سیاست جهانی در دانشگاه کالج لندن است. او نویسنده کتاب فسادپذیر: چه کسی قدرت می گیرد و چگونه ما را تغییر می دهد است. او همچنین یکی از نویسندگان کتاب چگونه انتخابات را تقلب کنیم.