کتاب بینامتنیت

Intertextuality
کد کتاب : 11468
مترجم :
شابک : 9789643056315
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 320
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب بینامتنیت اثر گراهام آلن

این مقدمه موفق به بینامتنیت به طرز ماهرانه ای این حوزه مهم را معرفی می کند و اهمیت آن را به نظریه ها و جنبش های کلیدی در مطالعه ادبیات مرتبط می کند. ویرایش سوم به روز شده است تا شامل یک فصل کاملا جدید باشد که به واسطه‌گرایی و چگونگی تغییر مطالعه بینامتنی در ده سال گذشته نگاه می‌کند.

گراهام آلن با ارائه یک راهنمای روشن برای این حوزه ی حیاتی:
-تاریخچه و کاربرد معاصر این اصطلاح را تشریح می کند
-مجموعه ای از نمونه های روشنگر از ادبیات و فرهنگ را در خود جای داده است
س-یاست و زیبایی شناسی این اصطلاح را بررسی می کند
-بینامتنیت را با فرهنگ های جهانی و رسانه های جدید مرتبط می کند
با نگاهی به بینامتنیت در رابطه با نظریه ادبی و انتقادی و همچنین فرهنگ و رسانه معاصر، این کتاب رویکردی جذاب و مفید را به همه جنبه‌های مطالعات ادبی، به‌ویژه آنهایی که با اقتباس، رسانه یا مطالعات تطبیقی سروکار دارند، ارائه می‌کند.
نویسنده، اگرچه پژوهش حاضر را با پرداختن به ادبیات پسامدرن به پایان می برد، به خوبی نشان میدهد که این معادله اساسا ناقص و حتا ناممکن بوده، هر نوشته ی بینامتنی لزوما پسامدرن نبوده، و هر نوشته ی پسامدرنی صرف بینامتنی نیست.
بینامتنیت که در سال ۲۰۰۰ همزمان در انگلستان، آمریکا و کانادا انتشار یافته، شاید نخستین، و بی شک بهترین، پژوهش انتقادی جامعی است که تا کنون دربارهی این مفهوم به زبان انگلیسی نگاشته شده است.

کتاب بینامتنیت

قسمت هایی از کتاب بینامتنیت (لذت متن)
این ایده که، در خواندن یک اثر ادبی، در پی یافتن معنایی هستیم که در درون اثر جای دارد اکنون ایده یی کاملا متعارف به نظر می رسد: متون ادبی از معنایی برخوردار اند؛ و خوانندگان این معنا را از آن متون بیرون میکشند. این فرآیند اخذ معنا از متون را خوانش یا تأویل می نامیم. اما چنین ایده هایی، با آن که ظاهرا بدیهی می نمایند، در نظریه ی ادبی و فرهنگی معاصر اساسا به چالش کشیده شده اند. روی هم رفته، آثار ادبی بر اساس نظام ها، رمزگان ها، و سنت های ایجاد شده توسط آثار ادبی پیشین بنا می شوند. دیگر نظام های رمزگان ها، و سنتهای هنری و در کل فرهنگی نیز در شکل گیری معنای یک اثر ادبی اهمیتی اساسی دارند. نظریه پردازان امروزی متن ها، خواه ادبی و خواه غیرادبی، را فاقد هرگونه معنای مستقل می دانند.