کتاب آیا خدا یک ریاضی دان است؟

Is God a mathematician?
کد کتاب : 115099
مترجم :
شابک : 978-6227825817
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 312
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب آیا خدا یک ریاضی دان است؟ اثر ماریو لیویو

ماریو لیویو، نویسنده و فیزیکدان پرفروش، در کتاب «آیا خدا یک ریاضی دان است؟» زندگی و نظریه‌های بزرگ‌ترین ریاضیدانان تاریخ را بررسی می‌کند تا بپرسد که اگر ریاضیات ساختاری انتزاعی از ذهن انسان است، چگونه می‌تواند جهان فیزیکی را به خوبی توضیح دهد.
یوجین ویگنر، برنده جایزه نوبل، زمانی در مورد «تاثیر نامعقول ریاضیات» در تدوین قوانین طبیعت بحث کرده بود. آیا خدا یک ریاضی دان است؟ بررسی می کند که چرا ریاضیات به همان اندازه قدرتمند است. از دوران باستان تا به امروز، دانشمندان و فیلسوفان از اینکه چگونه چنین رشته به ظاهر انتزاعی می تواند جهان طبیعی را به خوبی توضیح دهد شگفت زده شده اند. بیشتر از این، ریاضیات اغلب پیش‌بینی‌هایی را انجام داده است، به عنوان مثال، در مورد ذرات زیراتمی یا پدیده‌های کیهانی که در آن زمان ناشناخته بودند، اما بعدا درستی آنها ثابت شد. آیا ریاضیات در نهایت اختراع یا کشف شده است؟ اگر همانطور که انیشتین اصرار داشت، ریاضیات «محصولی از تفکر انسان است که مستقل از تجربه است»، چگونه می‌تواند جهان اطراف ما را تا این حد دقیق توصیف و حتی پیش‌بینی کند؟

فیزیکدان و نویسنده، ماریو لیویو، ایده‌های ریاضی را از فیثاغورث تا امروز به طرز درخشانی بررسی می‌کند و به ما نشان می‌دهد که چگونه پرسش‌های جذاب و پاسخ‌های مبتکرانه به بینش‌های عمیق‌تری در جهان ما منجر شده است. این کتاب جذاب، هر کسی را که در مورد ذهن انسان، دنیای علمی و رابطه بین آنها کنجکاو است، مجذوب خواهد کرد.

کتاب آیا خدا یک ریاضی دان است؟

ماریو لیویو
ماریو لیویو (۱۹۴۵) اخترفیزیک‌دان آمریکایی و نویسنده آثاری است که علم و ریاضیات را رواج می‌دهد. وی به مدت ۲۴ سال به‌عنوان یک اخترفیزیک‌دان در مؤسسه علمی تلسکوپ فضایی بود که تلسکوپ فضایی هابل را اداره می‌کند. او بیش از ۴۰۰ مقاله علمی درباره موضوعاتی چون کیهان‌شناسی، انفجارهای ابرنواختر، سیاه‌چاله‌ها، سیارات فراخورشیدی و پیدایش حیات در کیهان منتشر کرده است. کتاب او درباره عدد غیرمنطقی فی، با عنوان نسبت طلایی: داستان فی، شگفت‌انگیزترین عدد جهان (۲۰۰۲)،...
نکوداشت های کتاب آیا خدا یک ریاضی دان است؟
Is God a mathematician? In his new book Mario Livio delves into this question, putting it into a scientific, historical and philosophical context.
آیا خدا یک ریاضیدان است؟ ماریو لیویو در کتاب جدید خود به این پرسش پرداخته و آن را در یک زمینه علمی، تاریخی و فلسفی قرار می دهد.
Sir Michael Atiyah

his highly readable book explores one of the most fascinating questions that lies at the heart of fundamental physics -- why is mathematics so effective in describing nature and is mathematics an invention of the human mind or part of the fabric of physical reality? Livio provides a wonderful review of the various issues, presents a wide variety of opinions, and in addition some fascinating insights of his own.
کتاب بسیار خواندنی او یکی از جذاب ترین پرسش هایی را که در قلب فیزیک بنیادی نهفته است را بررسی می کند - چرا ریاضیات در توصیف طبیعت تا این حد موثر است و آیا ریاضیات اختراع ذهن انسان است یا بخشی از تار و پود واقعیت فیزیکی؟ نویسنده مروری فوق العاده از موضوعات مختلف ارائه می کند، نظرات متنوعی را ارائه می کند، و علاوه بر این بینش های جذاب خود را ارائه می دهد.
David Gross

قسمت هایی از کتاب آیا خدا یک ریاضی دان است؟ (لذت متن)