کتاب فهم فرآیند تحول اقتصادی

Understanding the process of economic change
کد کتاب : 11752
مترجم : میرسعید مهاجرانی
زهرا فرضی زاده
شابک : 9786009226382
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 244
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

دگرگونی اقتصادی
Understanding the Process of Economic Change
کد کتاب : 20045
مترجم : مفید علیزاده
شابک : 978-6004970570
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 231
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1998
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب فهم فرآیند تحول اقتصادی اثر داگلاس نورث

در این اثر برجسته ، داگلاس نورث اقتصاددان برنده جایزه نوبل روش جدیدی برای درک فرایندی که اقتصاد را تغییر می دهد ارائه می کند. داگلاس نورث با بیان اینکه عملکرد اقتصادی عمدتا با نوع و کیفیت موسساتی که از بازار حمایت می کنند تعیین شده است ، الهام بخش انقلابی در تاریخ اقتصادی است.
همانطور که وی در دو کتاب کلاسیکش که الهام بخش اقتصاد جدید است نشان داد ، حقوق مالکیت و هزینه های معاملات ، تعیین کننده های اساسی بازار هستند. در اینجا ، نورث توضیح می دهد که چگونه جوامع مختلف به زیرساختهای فاندامنتال مسیرهای اقتصادی خود را تعیین می کنند.
نورث در کتاب فهم فرآیند تحول اقتصادی استدلال می کند که تغییر اقتصادی تا حد زیادی به "کارآیی انطباقی" بستگی دارد ، کارآیی جامعه در ایجاد موسساتی که تولیدی ، پایدار ، منصفانه و مورد قبول داشته باشند و مهمتر از همه نیازمند است که در پاسخ به بازخورد سیاسی و اقتصادی تغییر یا جایگزین شود.
وی ضمن رعایت تعریف قبلی خود از نهادها به عنوان قوانین رسمی و غیر رسمی که موجب محدودیت رفتار اقتصادی انسان می شود ، در کتاب فهم فرآیند تحول اقتصادی تجزیه و تحلیل خود را گسترش می دهد تا عوامل تعیین کننده تری درباره چگونگی تکامل این قوانین کشف کند. وی با ترسیم کار اخیر روانشناسان ، هدفمندی را به عنوان پارادایم اساسی معرفی می کند و می تواند اثبات کند که چگونه به عنوان محصول یادگیری اجتماعی ظهور می کند و چگونه می تواند پایه های نهادی اقتصاد را شکل دهد و بنابراین توانایی آن را برای سازگاری با شرایط تغییر می دهد.

کتاب فهم فرآیند تحول اقتصادی

داگلاس نورث
داگلاس سیسیل نورت (۵ نوامبر ۱۹۲۰–۲۳ نوامبر ۲۰۱۵) اهل ایالات متحده آمریکا در زمره مهم ترین و پرنفوذترین اقتصاددان و تاریخ نگاران اقتصادی انتهای سده بیستم بود.او جایزهٔ نوبل اقتصاد را (به همراه روبرت ویلیام فوگل) در ۱۹۹۳ دریافت کرد. نورت و فوگل جایزهٔ نوبل را به خاطر «بازسازی تحقیق در تاریخ اقتصاد با به کارگیری تئوری اقتصادی و روش های کیفی در مورد توضیح تغییرات اقتصادی و نهادی» دریافت کردند.
دسته بندی های کتاب فهم فرآیند تحول اقتصادی
نکوداشت های کتاب فهم فرآیند تحول اقتصادی
[This book] provides a sweeping view of the relationships among human belief systems, social institutions, and what [North] calls 'the adaptive efficiency' of societies in coping with changes in demographics, technology, and other factors
این کتاب نقطه نظری کاملا جامع در مورد روابط سیستم های اعتقادی انسانی،نهاد های اجتماعی و چیزی که نورث آن را "کارآیی تطبیقی" جوامع برای مقابله با تغییرات جمعیتی ، فناوری و سایر عوامل می نامد ، ارائه می دهد.
Richard N. Cooper, Foreign Affairs

Anyone with an interest in world poverty can benefit from this carefully crafted and closely argued book. It is a pleasure and a delight to read
هر کسی که علاقه ای به فقر جهانی داشته باشد می تواند از این کتاب با دقت بسیار و استدلال نزدیک بهره مند شود. خواندن این کتاب سرشار از لذت است
Paul Ormerod, Times Higher Education

قسمت هایی از کتاب فهم فرآیند تحول اقتصادی (لذت متن)
مقدمه چه چیزی باید از یک چارچوب نظری برای درک روند تحولات اقتصادی تهیه شود؟ نظریه ای که ما داریم ثابت است؛ و در حالی که یک تئوری واقعا پویا ممکن است فراتر از دسترس ما باشد ، می توانیم ابعاد زمان را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تحلیل درج کنیم. ما باید با گذشت زمان ، بدنه تعمیماتی در مورد عملکرد اقتصادها ایجاد کنیم. هدف ما باید این باشد که به آن عناصر در جامعه توجه کنیم که آن روند را تحت تأثیر خود قرار دهند. اقتصاد یک تئوری انتخاب است

ما از بین گزینه های دیگری که خود ساختارهای ذهن انسان هستند انتخاب می کنیم. بنابراین چگونگی کارکرد ذهن و درک محیط ، پایه و اساس این مطالعه است. اما محیط چیست؟ محیط انسانی ساختاری از قوانین ، هنجارها ، قراردادها و روشهای انجام کارهایی است که چارچوب تعامل انسان را تعیین نمی کند. این محیط انسانی توسط دانشمندان علوم اجتماعی به رشته های گسسته ای - اقتصادی ، علوم سیاسی ، جامعه شناسی تقسیم می شود - اما ساختارهای ذهن انسان که باید از محیط انسانی معقول شویم ، با این دسته های هنری مطابقت ندارد.