کتاب لیبرالیسم حقوق طبیعی

Flourishing Lives
زندگی های سعادتمند
کد کتاب : 117910
مترجم :
شابک : 978-6227326970‬
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 22 اردیبهشت

معرفی کتاب لیبرالیسم حقوق طبیعی اثر گری چارتیه

همه ما به نوعی با موضوعاتی که چارتیه در این کتاب توضیح داده است به نحوی درگیر بوده­ایم و خیل کثیری از ما این موضوعات را به دلیل تحمیل نظم پیشینی و عادت، امری طبیعی می­دانیم و بسیاری از ما حتی آنها را بخشی از رفتار فردی و ضرورت بقا در جامعه می‌دانیم و عده کمی از ما نسبت به آنها با موضعی محکم برخورد می­کنند و خواهان تغییر مناسبات جامعه هستند. برای نمونه، چارتیه یک فصل از کتابش را به مساله دروغگویی، ریشه­ ها و مذموم بودن آن از نظرگاه حقوق طبیعی یا بخش دیگر را به مناسبات بین دانش­ آموز و مربیان اختصاص داده است. ممکن است ما نیز اعتراض ­هایی به نحوه تعیین نمره در دانشگاه و مدرسه داشته یا از ناعادلانه بودن روند بررسی صلاحیت­ها در مقاطع بالاتر احساس سرخوردگی کرده باشیم که حتی نویسنده این سطور نیز در زمره آنها است، اما بعید است درباره مبانی نمره­ دهی، آزادی عمل مربیان در تعیین نمره و اخلاق نمره­دهی قدری اندیشیده باشیم. از این نظر، چارتیه کارمان را آسان کرده و به جای همه ما بر ضوابط کنونی حاکم بر نمره ­دهی و تشخیص اصلح در بین دانش­آموزان و دانشجویان تاخته و طرحی نو درانداخته است.

چارتیه در این کتاب، دیدگاه ­های مهم ریچارد رورتی در نقد جنبش چپ، پیتر بینارت درباره نبرد با تروریسم و استفاده از زور در عرصه بین­ المللی برای تحقق هدف­های خوب و مارک مورفی در منطقی بودن تفکر سنتی درباره دولتگرایی را به صورت موشکافانه­ ای بررسی می­کند و با بدیل خود آنها را به چالش می­کشد. او در این راه از نتایج عملی حرف­های خود نیز غافل نمانده و در حین نقد رورتی، تاکید می­کند برای پیشگیری از قدرت گرفتن افرادی چون ترامپ در عرصه جهانی «. . . منتقدان ترامپ نیازی ندارند ادای او را دربیاورند. در عوض، آنها باید لیبرالیسم را دوباره فریاد بزنند- نه لیبرالیسم مستقر بلکه لیبرالیسم رادیکال راستین که پذیرای تجارت آزاد، مرزهای باز و منکر جنگ و سلطه است نه به عنوان هدایای قربانی­شده به جهانیان بلکه به عنوان منبع منفعت اشتراکی که هم آمریکایی­ها و هم کسانی که در این کره خاکی با آمریکایی­ها تعامل دارند را قدرتمند و تکریم می­کند.» همچنین، چارتیه همان­­طور که در جایی از کتاب به هیوم ارجاع داده است ما را به اندیشیدن در این جمله هیوم وامی­دارد که: «طراحی نهادها با فرومایگان بسی بهتر از پرهیزگاران است» و خودش در ادامه می­گوید: «. . . نه به این دلیل که بیشتر مردم فرومایه هستند (چراکه هیوم اصلا چنین باوری نداشت) بلکه جویندگان قدرت، فرومایه هستند و کاهش قدرت در دسترس فرومایگان نیز زایای رفاه و آزادی برای همگان است.» او یکسره با افرادی که در تقلای توجیه مداخله دولت در اقتصاد هستند سر سازگاری ندارد.

کتاب لیبرالیسم حقوق طبیعی

گری چارتیه
گری ویلیام چارتیه محقق حقوقی، فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و الهی‌دان است. آثار او به آنارشیسم و ​​اخلاق می پردازد. Chartier استاد است و به عنوان دانشیار دانشکده بازرگانی دانشگاه La Sierra خدمت می کند.
دسته بندی های کتاب لیبرالیسم حقوق طبیعی