کتاب رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد

Reasoning-based in ijtihad
کد کتاب : 128125
شابک : 978-6227967210
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 330
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد اثر سیدابوالحسن نواب

امروزه توجه به مقاصد و غایات در قوانین به یکی از اصول اساسی قانون‌گذاری تبدیل شده است. وجود چنین احکام و قوانینی در فقه و اجتهاد اسلامی، که در حقیقت نوعی قانون‌گذاری الهی برای اداره حیات بشری است، امری قابل پیش‌بینی است.
معتقدیم اگر با نگاهی دقیق‌تر به تراث امامی بنگریم ریشه‌ها و شواهدی برای این نوع از اجتهاد خواهیم یافت که، اگر نگرانی‌هایی همچون افتادن به ورطه قیاس و اجتهاد رأی برطرف شود، می‌توان این روش از استنباط را تقویت کرده و اجتهاد امامی را به این سو سوق داد.
این پژوهش با این هدف سامان یافته که به عنوان گامی ابتدایی، تاریخ اجتهاد امامی را با دقت کنکاش کند و تا حد توان به تمام ریشه‌هایی که به نوعی در راستای این نوع از اجتهاد، که آن را «اجتهاد تعلیل‌محور» تعریف می‌کنیم، هستند توجه کند و حمایت هر چند ابتدایی علمای امامیه، از دوران نص تا به امروز، را به منصه ظهور بگذارد.

کتاب رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد

سیدابوالحسن نواب
سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب که در سال ۱۳۳۷ در شهرضا متولد شد. او در دهه ۵۰ برای تحصیل علوم اسلامی وارد مدرسه حقانی شد. وی از نزدیکان علی قدوسی و سید محمد حسینی بهشتی بوده و در ابتدای انقلاب وارد حکومت شد. او بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی مشغول است و به کشورهای زیادی سفر کرده است. برادر او سید محمد حسین نواب در جریان جنگ بوسنی و هرزگوین در شهر موستار کشته شد.وی مؤسس و سرپرست دانشگاه ادیان و مذاهب است، این دانشگاه بین المللی که بیش از ۱۵ هزار دانشجویی خارجی دارد، گرچه یک دان...
دسته بندی های کتاب رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد