کتاب فلسفه نظریه ادبی مدرن

The Philosophy Of Modern Literary Theory
کد کتاب : 130255
مترجم :
شابک : 978-9642073252
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 397
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه نظریه ادبی مدرن اثر پیتر زیما

«فلسفۀ نظریه ادبی مدرن» اثر پیتر زیما، در سال 1999 منتشر شد و از آن زمان به بعد به متنی مهم در حوزه‌ی نقد ادبی تبدیل شد. این کتاب، به‌طور کلی، به نحو نظام‌مند مبانی فلسفی زیبایی‌شناسی را بازسازی می‌کند و از نظریه‌های ادبی اصیل نقد مدرن انگلیسی-آمریکایی گرفته تا ساختارشکنی و نظریات پست مدرن را در بر می‌گیرد.
کتاب با بررسی ایده‌های فلسفی زیبایی‌شناختی از رمانتیسیسم، هگلیسم جوان و نیچه آغاز می‌شود که به عنوان زمینه‌ای تاریخی برای توسعه نظریه ادبی مدرن در نظر گرفته می‌شوند. سپس، زیما به بحث دربارۀ نقد جدید انگلیسی-آمریکایی می‌پردازد و ویژگی‌های کلیدی و نقش آن در نظریۀ ادبی را برجسته می‌کند. او همچنین گذار از مارکسیسم به نظریه‌ی انتقادی پست مدرنیسم را بررسی می‌کند و تغییرات ایدئولوژیکی را که در طول دهه‌ها بر نقد ادبی تأثیر گذاشته است را به وضوح نشان می‌دهد. زیبایی‌شناسی نشانه‌شناختی نیز یکی دیگر از نقاط کانونی کتاب است که زیما ذیل آن در مورد آثار شخصیت‌های برجسته‌ای مانند گریماس، اکو و بارت بحث می‌کند. به علاوه، زیبایی‌شناسی پسامدرن لیوتار و مفهوم کانت از امر متعالی و امر زیبا نیز مورد بررسی نویسنده قرار گرفته‌اند.
باید تأکید کرد که «فلسفۀ نظریۀ ادبی مدرن» صرفا مقدمه‌ای بر مسائل، نظریه‌ها و مفاهیم نقد ادبی نیست، بلکه زیما در این کتاب یک تعامل انتقادی با ایده‌های نظریه‌ی ادبی مدرن شکل داده است. با این اوصاف، این کتاب منبع ارزشمندی برای دانشجویان و محققان است که مروری روشن از بحث‌های فلسفی ارائه می‌دهد که نظریه‌ی ادبی از قرن بیستم تا امروز را در بر می‌گیرد. همچنین این اثر زیما به دلیل وضوح و عمق آن مورد ستایش قرار گرفته است به نحوی که مفاهیم نظری پیچیده را برای مخاطبان گسترده‌ای قابل فهم می‌کند. در نتیجه این کتاب به عنوان یک متن کلیدی برای هر کسی که به دنبال درک بحث‌های پیچیدۀ فلسفی است، به حساب می‌آید که زیربنای فلسفی مطالعه‌ی ادبیات و نقد آن را پی‌ریزی کرده است.

کتاب فلسفه نظریه ادبی مدرن

پیتر زیما
پیتر واسلاو زیما منتقد ادبی و دانشمند علوم اجتماعی متولد 1946 پراگ است. او اصالتا چک-آلمانی است و دارای ملیت دوگانه مانند اتریشی و هلندی است. او استاد ممتاز دانشگاه Alpen-Adria-Universität در کلاگنفورت (اتریش) است که در آن از سال 1983 تا 2012 کرسی ادبیات عمومی و تطبیقی ​​را بر عهده داشت.او از سال 1965 تا 1969 در دانشگاه ادینبورگ جامعه‌شناسی و سیاست تحصیل کرد و دو دکترای جامعه‌شناسی ادبیات را در دانشگاه‌های پاریس چهارم (Doctorat du 3e cycle: 1971) و پاریس اول (Doctorat d'Et...