کتاب فلسفه ی رواقی و هنر شادکامی

Stoicism and the Art of Happiness
حکمت عملی برای زندگی امروز
کد کتاب : 131746
مترجم :
شابک : 978-6227678581
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 316
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 13 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه ی رواقی و هنر شادکامی اثر دونالد رابرتسون

رواقی‌گری یک مکتب فلسفی در یونان‌باستان و روم‌باستان بود که به مردم می‌آموخت چگونه در دنیایی پر از عدم اطمینان، سختی و رنج یک زندگی خوب و شاد داشته باشند. رواقیان معتقد بودند که کلید خوشبختی، وابستگی به چیزهای بیرونی که خارج از کنترل ما هستند، مانند ثروت، شهرت یا لذت نیست، بلکه پرورش فضایل درونی، مانند خرد، شجاعت، عدالت و خویشتن‌داری است که می‌توانند به ما در مقابله با هر موقعیتی کمک کنند.
کتاب «فلسفۀ رواقی و هنر شادکامی» اثر دونالد رابرتسون، محقق و روان‌درمانگر اسکاتلندی است. وی در این کتاب بیان می‌دارد که درست است که رواقیان سال‌ها قبل می‌زیستند، اما آن‌ها بینش‌های شگفت‌انگیزی در‌مورد وضعیت و ماهیت انسان و جهان داشتند، بینش‌هایی که تا امروز پابرجاست و می‌تواند به ما کمک کند. درواقع این سنت فلسفی در سال 301 قبل‌از‌میلاد توسط زنون در آتن تأسیس شد، تقریبا 500 سال به‌عنوان یک جنبش فعال دوام آورد و چهره‌های بزرگ و خیره‌کننده‌ای مانند سیسرو، سنکا و مارکوس اورلیوس را پرورش داد که آن‌ها روشی منطقی و سالم برای زندگی در هماهنگی با طبیعت و جهان و با احترام به یکدیگر فراهم آوردند.
به عقیدۀ دونالد رابرتسون، فلسفۀ رواقی از بسیاری جهات پیش‌درآمدی برای درمان شناختی-رفتاری (CBT) است. CBT به روشی در درمان بیماری‌های روانی اطلاق می‌شود که می‌کوشد با تکیه‌بر ذهنیت و رفتار انسان‌ها، مشکلات مختلف آن‌ها، از اضطراب و افسردگی تا انواع اختلالات شخصیتی را درمان کند. رابرتسون، رواقیان را به‌دلیل ارائۀ مجموعه‌ای از استراتژی‌ها و تکنیک‌ها را برای توسعۀ انعطاف‌پذیری روانی، درآمدی‌بر این روش درمانی دانسته است.
طبق این اوصاف، کتاب «فلسفۀ رواقی و هنر شادکامی» پیش از آنکه اثری فلسفی باشد، اثری روانشناختی است که با هدف آموزش و بازسازی نظریات رواقیان راجع‌به زندگی، در‌صدد است تا به ما در شاد‌ زیستن و بهتر زیستن یاری کند. به گفتۀ نویسنده: «با آموختن اینکه رواقی‌گرایی چیست، می‌توانید زندگی خود را متحول کنید و یاد بگیرید که چگونه از روز استفاده کنید، شاد زندگی کنید و فرد بهتری باشید».

کتاب فلسفه ی رواقی و هنر شادکامی

دونالد رابرتسون
دونالد جان رابرتسون (متولد 27 دسامبر 1972) روان درمانگر و نویسنده اسکاتلندی است که بیشتر در زمینه های فلسفه رواقی، هیپنوتیزم بالینی، تاب آوری عاطفی و درمان شناختی رفتاری (CBT) فعالیت می کند.رابرتسون در اسکاتلند به دنیا آمد، و در آیر بزرگ شد. وی قبل از گذراندن مدرک کارشناسی ارشد در رشته فلسفه و روان درمانی در مرکز مطالعات روان درمانی دانشگاه شفیلد، فلسفه را در دانشگاه آبردین اسکاتلند تحصیل کرد. وی قبل از مهاجرت به کانادا، جایی که از سال 2013 اقامت دارد، در جنوب انگلیس زندگی می کرد و ابتدا به ع...
قسمت هایی از کتاب فلسفه ی رواقی و هنر شادکامی (لذت متن)
رواقیون فضیلت و کسانی که فضیلت را تجسم می بخشند (که در نهایت به معنای حکیم ایدئال است که شخصیت او در اصطلاح رواقی فوق العاده «زیبا» است) را دوست دارند. این مفهوم از فردی کاملا عاقل و خوب به فرد مشتاق رواقی جهت، ساختار و ثبات در عمل می دهد. از آغاز اندیشه ی یونانی، حکیم به مثابه ی یک الگوی زنده و ملموس عمل کرده است. ارسطو در بخشی از پروترپتیکوس خود به این امر گواهی می دهد: «ما برای چیزهای خوب چه هنجار یا معیار دقیق تری از حکیم داریم؟» عمل تقلید از حکیم ایدئال رواقی از جهاتی با تقلید از مسیح، محمد، بودا و سایر بنیان گذاران ادیان قابل مقایسه است. بااین حالْ حکیم به صراحت یک داستان تخیلی بود. رواقیون شک داشتند که او هرگز به شکل مجسم وجود داشته باشد و اگر وجود داشته باشد، می گویند که او باید به اندازه ی ققنوس نادر باشد. آن ها از این مفهوم به عنوان یک ایدئال فرضی برای تأمل و مقایسه خود استفاده می کردند. بااین حالْ آن ها همچنین نمونه های متعددی از مردان نسبتا «عاقل و خوب» را مورد مطالعه قرار دادند که نقش بسیار مهمی در تربیت خود داشت. به عنوان مثالْ مارکوس به خود یادآوری می کرد: «به طور مداوم یکی از افراد باستانی را در ذهن داشته باش که با فضیلت زندگی می کرد.»