کتاب راهنمای شک گرایان

The Skeptics' Guide to the Universe
کد کتاب : 133369
مترجم : آبتین تهرانی
شابک : 978-6222901837
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 707
سال انتشار شمسی : 1403
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب راهنمای شک گرایان اثر استیون نوولا

«راهنمای شک‌گرایان» نوشته‌ی دکتر استیون نوولا، همراه با همکارانش باب نوولا، کارا سانتا ماریا، جی نوولا و ایوان برنشتاین، راهنمای جامعی برای زندگی رو به حقیقت در دنیایی پر از اطلاعات نادرست، تعصب‌های بی‌جا، افسانه‌ها، فریب‌ها و دانش‌های ناقص است و هدف آن تجهیز خوانندگان با ابزارهای شک‌گرایانه، نه به عنوان امری ناپسند، بلکه برای جداسازی واقعیت از اسطوره و دروغ می‌باشد. به عبارت دیگر، این کتاب دعوتی است برای تفکر انتقادی و علمی در مورد اطلاعاتی که روزانه با آن مواجه می‌شویم و اصول تفکر شکاکانه را به عنوان نقشه‌ی راهی در پیچ‌وخم زندگی مدرن ارائه می‌کند. در واقع، «شک‌گرایی» معرفی شده در این کتاب به معنای شک در اطلاعات و اخباری است که ما دائما با آن‌ها سروکار داریم و غالبا بدون هیچ پرسشی آن‌ها را می‌پذیریم.
دکتر نوولا و تیمش، ابتدا با برخی از بزرگترین افسانه‌های علمی، مغالطه‌ها و تئوری‌های توطئه که دنیای امروز را فراگرفته است مقابله می‌کنند، از شایعه‌های ضدواکسن گرفته تا هومیوپاتی (همسان‌درمانی)، مشاهده‌ی بشقاب پرنده و اشعه‌ی N تا در نهایت به خوانندگان بیاموزد که چگونه شبه علم را از علم تمییز دهند و با آن مبارزه کنند. کتاب سپس به مهارت‌های اساسی تفکر انتقادی، مانند توانایی ارزیابی شواهد، درک مغالطات منطقی، و ساخت استدلال‌های صحیح می‌پردازد. اما این‌ها صرفا راهنمایی‌های نظری نیستند بلکه به نحو عملی نیز کتاب توصیه‌هایی در مورد نحوۀ گذر از موقعیت‌های کاذب روزمره با استفاده از تفکر شکاکانه، ارائه کرده است.
به طور کلی کتاب «راهنمای شک‌گرایان» برای هر کسی که می‌خواهد نگاه دقیق‌تری به حجم وسیعی از اطلاعاتی که هر روز به ما ارائه می‌شود داشته‌باشد، بسیار مفید است. رویکرد کتاب، که هم آموزشی است و هم شامل توانمندسازی عملی، برای خوانندگان اعتماد به نفس برای سوال کردن، کنجکاوی برای کاوش و جرعت شک و تردید کردن به ارمغان می‌آورد و در نهایت، نه تنها اسطوره‌ها و دروغ‌ها را از بین می‌برد، بلکه ذهنیتی و بینشی را در خواننده تقویت می‌کند که برای تشخیص حقیقت در دنیای پیچیده و اغلب گیج‌کنندۀ امروز بسیار کاربردی است.

کتاب راهنمای شک گرایان

استیون نوولا
استیون پل نوولا (متولد 29 ژوئیه 1964) عصب شناس بالینی و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه ییل است. نوولا بیشتر به خاطر درگیری در جنبش شکاک شناخته شده است. او همچنین عضو کمیته تحقیق درباره شکاک (CSI) و GWUP است.