کتاب سرآغاز حیات

Origin of Life
کد کتاب : 133908
مترجم :
شابک : 978-6220404972
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 168
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب سرآغاز حیات اثر دیوید ویلسون دیمر

منشأ حیات از کجاست و چرا تابه‌حال جوابی قطعی به این سوال داده نشده است؟ کتاب «سرآغاز حیات»، بررسی کاملی پیرامون این سوال و سوالات مشابه است که به قلم دیوید ویلسون دیمر نوشته و منتشر‌شده است. این کتاب، پژوهشی کاملا علمی است و به زبانی عامیانه نوشته‌شده است و از این منظر نه‌تنها مخاطب خاص زیست‌شناسی، که تمام علاقه‌مندان به حیطه‌ی علم را می‌تواند راضی کند.
نویسنده در ابتدای کتاب اشاره می‌کند که دانشمندان به‌زودی با بررسی سیاره‌هایی که مانند زمین قابل‌ سکونت هستند منشأ حیات را کشف خواهند کرد. شاید در ابتدا این ادعای نویسنده شبیه یک رویا در نظر گرفته شود، اما با بررسی سوابق این دانشمند بزرگ، ماجرا جدی‌تر می‌شود. دکتر دیوید ویلسون دیمر محقق زیست مولکولی امریکایی است و کرسی‌دار دانشگاه کالیفرنیا است. موضوع اصلی تحقیقات دکتر دیمر غشای سلول است و به‌طور خاص، به نقش غشای سلولی در منشأ حیات پرداخته است. دیوید ویلسون دیمر سال‌ها در یک پروژه تحقیقاتی با بورسیه‌ی کشور استرالیا به بررسی ترکیبات آلی در یک قطعه شهاب‌سنگ پرداخته است.
دکتر دیمر در این کتاب که به‌نوعی خلاصه‌ای از سال‌ها پژوهش و اکتشاف است، چهل سوال اصلی مطرح می‌کند، از جمله: «اتم‌های سازنده‌ی حیات از کجا می‌آیند؟»، «زمین چند سال دارد؟»، «زمین در دوره‌ی پیش از حیات چگونه بوده است؟»، «آب از کجا به وجود آمده؟» و سوال‌هایی بنیادین از این‌ دست که با پاسخ‌ دادن به آنها زمینه را برای سوال‌های بیشتر فراهم می‌کند.
کتاب «سرآغاز حیات» در سه فصل سازماندهی شده است: فصل اول با عنوان «چگونه اجزای یک سیاره‌ی مسکونی را سرهم کنیم» اشاره‌ای است به منشأ ستاره‌ای عناصر بیوژنیک کشف‌شده، نحوه انتقال آنها به زمین و دیگر سیارات قابل سکونت.
فصل دوم، «از غیرزنده تا تقریبا زنده» یکی از مهم‌ترین نظریات حال‌حاضر را مورد واکاوی قرار می‌دهد. دیمر در این فصل مطرح می‌کند که چگونه مواد آلی در طول زمان ساختار پیچیده‌تری پیدا کرده‌اند و این ساختارها به ترکیبات تقریبا زنده‌ای ختم‌شده است که هنوز به‌طور کامل ویژگی‌های حیات را نداشته‌اند. دکتر دیمر در این فصل نظریه مهم خود را که منشأ حیات است مطرح می‌کند و مدعی می‌شود که منشأ حیات برخلاف تصور قبلی از اقیانوس‌ها نیست.
فصل سوم با عنوان «آنچه هنوز کشف نکرده‌ایم» سوالات زیادی را مطرح می‌کنند که هنوز برای بشر بی‌جواب‌اند و زمینه و راه را برای محققان بعدی فراهم می‌کنند. یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های کتاب این است که بعد از جواب به هر سوالی در ذهن مخاطب این سوال را القا می‌کند که ما جواب‌ها را از کجا می‌دانیم؟ دانشمندان چه‌طور به جواب‌ها می‌رسند و ما چگونه به آنها اعتماد کنیم؟ در این بخش نویسنده مانند یک معلم تمام‌عیار روش سوال پرسیدن و تحقیق علمی را برای مخاطب توضیح می‌دهد و گستره‌ای وسیع از بینش علمی را در اختیار او قرار می‌دهد.

کتاب سرآغاز حیات

دیوید ویلسون دیمر
دیوید ویلسون دیمر (زاده 21 آوریل 1939) زیست شناس آمریکایی و استاد محقق مهندسی زیست مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز است. دیمر سهم قابل توجهی در زمینه بیوفیزیک غشا داشته است. کار او منجر به یک روش جدید برای تعیین توالی DNA و درک کامل تر از نقش غشاها در منشاء حیات شد.وی در سال 1985 بورسیه گوگنهایم را دریافت کرد که از تحقیقات در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا برای بررسی ترکیبات آلی در شهاب سنگ مورچیسون حمایت کرد. او از سال 2013 تا 2014 به عنوان رئیس انجمن بین المللی برای مطالعه منشاء حیا...