کتاب جامعه شناسی پوشاک سنتی و زیورآلات زنان ایران زمین

Sociology of Traditional Apparel
کد کتاب : 13566
شابک : 978-6226026451
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 587
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

جامعه شناسی پوشاک سنتی و زیورآلات زنان ایران زمین
Sociology of Traditional Apparel
کد کتاب : 134107
شابک : 978-6226026451
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 586
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب جامعه شناسی پوشاک سنتی و زیورآلات زنان ایران زمین اثر معصومه محمدی سیف

یکی از مهم ترین مواردی که هویت فرهنگی و تاریخی یک قوم را مشخص می کند لباس است. افراد برای شرکت جستن در اجتماعات، مراسم مذهبی، جشن، عزا و بسیاری از مناسبات مشترک، لباس مخصوص همان مناسبت را بر تن می کنند . اقوام مختلف لباس را یکی از نشانه های مهم پاسداشت و احترام به آیین های خود می دانند. البسه ی برازنده، یکی از مواردی است که احترام جمعی به همراه دارد و افراد برای نشان دادن موقعیت اجتماعی خود نیز از آن بهره می جویند.

استفاده از تن پوش در سرزمین پارس سابقه ی دیرینه ای دارد و در کتب تاریخی و دینی ایران زمین نظیر اوستا بارها به آن اشاره شده است. تاریخ نگاری ها نشان می دهد که مردم ایران در انتخاب تن پوش سلیقه ی بسیاری به خرج داده و به برازندگی پوشش خود اهمیت بسیار می داده اند. ضرورت استفاده از تن پوش میان ایرانیان هم به دلیل حیا داشتن نسبت به برهنگی و هم برای ایجاد زیبایی ظاهری مطرح بوده است.

معصومه محمدی سیف در کتاب جامعه شناسی پوشاک سنتی و زیورآلات زنان ایران زمین، به تحقیق در باب نوع البسه ی زنان پارسی و چگونگی تبدیل لباس های سنتی به نمادهای جاودانی که در طول تاریخ دست نخورده باقی مانده، پرداخته است. این اثر به تفصیل درباره ی اهمیت و جایگاه پوشش سنتی در عصر حاضر و مقایسه ی آن با پوشاک صنعتی و مدرن پرداخته و در کنار آن جنبه های زیبایی شناختی پوشاک سنتی زنان را مورد بررسی قرار می دهد. سر فصل های کتاب، پوشش های سنتی زنان هر منطقه و قومیت کشور را شامل می شود و در انتهای کتاب تصاویر دیدنی از تن پوش های سنتی هر استان تدوین شده است.

کتاب جامعه شناسی پوشاک سنتی و زیورآلات زنان ایران زمین

دسته بندی های کتاب جامعه شناسی پوشاک سنتی و زیورآلات زنان ایران زمین
قسمت هایی از کتاب جامعه شناسی پوشاک سنتی و زیورآلات زنان ایران زمین (لذت متن)
با نگاهی به نوع پوشاک زنان این سرزمین هم چنان درمی یابیم در بین این اقوام ماندگاری و دیرینگی لباس های سنتی به عنوان ارزش و نمادی از فرهنگ سنتی آنان تا امروز زیبایی و تلألو خود را حفظ کرده و در هجوم مبادلات فرهنگی، تحول و دگرگونی خاصی نپذیرفته است

پژوهش میدانی نگارنده حاکی از این است که با وجود اینکه پوشش های سنتی جایگاه خود را به تولیدات صنعتی داده اند؛ اما هنوز هم از علاقمندان به پوشاک سنتی کاسته نشده و طرفداران خود را در اقصی نقاط جهان حفظ نموده است. از آنجا که پوشاک در طول تاریخ و بین اقوام و ملل مختلف اهمیت ویژه ای داشته است و همواره نماد فرهنگی یک کشور محسوب می شود و یکی از وجوه تمایز اقوام از یکدیگر نیز به شمار می رود، نگارنده در این کتاب درصدد کشف زیبایی ها و پیچیدگی ها در نوع پوشاک سنتی زنان خطۀ ایران زمین برآمده و اجزاء مختلف آن را مورد بررسی قرار داده است.