کتاب وسوسه

Temptation
کد کتاب : 14111
مترجم :
شابک : 978-0050457689
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 120
سال انتشار شمسی : 1396
سال انتشار میلادی : 1985
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب وسوسه اثر واتسلاف هاول

مایشنامه های واسلاوهاول رئیس جمهور فقید جمهوری چک، بازتاب دهنده خلاقیت، ویژگی ها، دیدگاه ها و جهان بینی او هستند. دوره های پرتلاطم و پرفراز و نشیبی که هاول در آن زندگی کرده نیز از جمله مسائلی است که در نمایشنامه هایش بازتاب دارد.

واسلاوهاول در جایی نوشته است: تنها امیدی، که ارزش اش را دارد، آنیست که خود پیدایش کنیم، در داخل خویش و از طرف خود. با کمک خداوند، تئاتر واسطه این امر نمی تواند باشد، تئاتر، کلیسا نیست. تئاتر باید - با کمک خداوند – تئاتر باشد. به انسان باید یادآوری کند چنانچه دیر کند، وضعیت جدی خواهد شود، نمی توان تاخیر داشت.

هاول در زمینه تحول شغلی اش در حوزه تئاتر، از کارگری صحنه به نمایشنامه نویسی رسید و بعدها به دلیل فعالیت های سیاسی اش از تئاتر رانده شد و ناچار به اشتغال به کارهای یدی شد. این سرنوشتی بود که بسیاری از روشنفکران چکسلواکی در دوران حاکمیت کمونیستی آن را تجربه کردند.

او نمایشنامه وسوسه را در ۱۰ پرده نوشته که عناوین این پرده ها به ترتیب عبارت است از: پژوهشکده، خانه فوستکا، باغ پژوهشکده، خانه ویلما، پژوهشکده، خانه فوسکا، پژوهشکده، خانه ویلما، خانه فوستکا، باغ پژوهشکده. او در یادداشتی پیش از آغاز متن نمایشنامه آورده است: «پیش از آغاز نمایش، در وقفه های بین پرده ها و همچنین در میان پرده ها موسیقی راک با طنینی «کهکشانی» پخش می شود. مهم این است که وقفه های بین پرده ها و همچنین میان پرده ها هرچه کوتاه تر... و با وجود تنوع و پیچیدگی متناوب صحنه ... هر چه سریع تر باشد.»

کتاب وسوسه

واتسلاف هاول
واتسلاو هاول (به چکی: Václav Havel) (زاده ۵ اکتبر ۱۹۳۶ - درگذشته ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱) اولین رئیس‌جمهور جمهوری چک از ۲ فوریه ۱۹۹۳ تا ۲ فوریه ۲۰۰۳ بود. او سیاست‌مدار، نمایش‌نامه نویس و نویسنده بود.هاول در سال 1986 جایزه اراسموس و در سال 1990 جایزه گوتلیب دوتوییلر را برای کمک های برجسته اش برای بهزیستی جامعه دریافت کرد. در همان سال مدال آزادی نیز به او اعطا شد.او در سال 1993 به عنوان عضو افتخاری انجمن سلطنتی ادبیات انتخاب شد.