کتاب خمی از شراب ربانی

Khami-Az-Sharabe-Rabbani
گزیده مقالات شمس
کد کتاب : 14423
شابک : 978-9642092949
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 568
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2016
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب خمی از شراب ربانی اثر محمد علی موحد

بدیع الزمان فروزانفر، مقالات را یکی از گنجینه های ادبیات و لغت فارسی می داند و نیز اهمیت و ارزش آن را از این نظر که کلید آشنایی با اندیشه های مولاناست گوشزد می کند. در عین حال می گوید که مرموز ترین فصول تاریخ زندگی مولانا همان داستان پیوستگی و ارتباط او با شمس تبریزی است و کتاب مقالات پرده از روی بسیاری از این رموز و اسرار برمی دارد و علت فریفتگی مولانا به شمس را تا حدی واضح می سازد.

در گذشته رسم چنان بوده که شاگردان و مریدان در مجلس ها از سخنان مشایخ و پیران یادداشت برمی داشتند. مقالات شمس مجموعه ی چنین یادداشت هایی است. این قبیل یادداشت های شتاب آلود و درهم و برهم را معمولا پس از تنظیم و تنقیح در وقت فراغت بازنویسی می کردند و آن را به نظر خود شیخ یا استاد می رسانیدند. مقالات شمس این بخت را نداشته، یعنی هیچ گاه از سواد به بیاض نیانجامیده و ترتیب و تنقیح نیافته است. مقالات، به صورتی که به دست ما رسیده، مجموعه هایی از همان یادداشت های تندنویس نامنظم است، مشتمل بر بسیاری عبارت های گسسته پاره و ناتمام.
نسخه ی کامل کتاب مقالات شمس را نیز دکتر محمدعلی موحد خود تصحیح کرده است و در اینجا کوشیده تا با آوردن بخش های مهم و ضروری کتاب و همچنین توضیح غرایب لغوی، خواندن کتاب را برای خوانندگان مفیدتر و سهل تر کند.

کتاب خمی از شراب ربانی

محمد علی موحد
محمدعلی موحد (زادهٔ ۱۳۰۲، تبریز) عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و حقوق‌دان، و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.صمد موحد برادر اوست. محمدعلی‌موحد تحصیل را در مدارس تدین و اتحاد نو تبریز آغاز کرد و در سال ۱۳۱۹، پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشتهٔ ادبی، به تهران آمد. اما به‌واسطهٔ فوت پدر (در سال ۱۳۱۷) به تبریز بازگشت و سرپرستی خانواده را برعهده گرفت و به مدت ده سال در تبریز و تهران اقامت گزید.وی در طول زندگی خویش همواره مشغول تحقیق، تألیف و ترجمه بوده و آثار شاخصی از خود ...
قسمت هایی از کتاب خمی از شراب ربانی (لذت متن)
دنیا بد است اما در حق آن کس که نداند که دنیا چیست. چون دانست که دنیا چیست او را دنیا نباشد. می پرسد دنیا چه باشد؟ می گوید: غیر آخرت. می گوید: آخرت چه باشد؟ می گوید: فردا. می گوید: فردا چه باشد؟ عبارت سخت تنگ است. زبان تنگ است. این همه مجاهده ها از بهر آن است که تا از زبان برهند که تنگ است.

معتزله می گویند که از قدم کلام، قدم عالم لازم آید. این راه بحث معتزله نیست. این راه شکستگی است و خاکباشی و بیچارگی و ترک حسد و عداوت، و چون سری کشف شد بر تو، باید که شکر آن بگزاری. به نفاق گویم معنی شکر را یا به راستی؟ بحمدالله نومید مشو، رویت به صفاست و نور پاک، و روی به صحت است و روح و راحت. رنج ها گذشت، و کدروت ها گذشت.