کتاب عرفان نظری

Erfan-Nazari
تحقیقی در سیر تکامل و اصول و مسائل تصوف
کد کتاب : 14605
شابک : 978-9640913246
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 640
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 10
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب عرفان نظری اثر یحیی یثربی

دکتر یثربی، فلسفه دان و عرفان شناس ، استاد تمام فلسفه و کلام اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی است که از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۴۶ دروس فلسفی و فقهی را در حوزه علمیّه قم نزد علامه طباطبایی، آیت الله حسینعلی منتظری و آیت الله جعفر سبحانی فرا گرفت. از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۵۸ نیز دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای رشته فلسفه و حکمت اسلامی را در دانشگاه تهران سپری کرد. او از مهمترین چهره های آکادمیک ایران است که به نقد عرفان اسلامی پرداخته است.

عرفان نظری (تحقیقی در سیر تکاملی و اصول و مسائل تصوف) عنوان کتابی است از سید یحیی یثربی که توسط انتشارات بوستان کتاب قم در سال 1392 به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب تصوف است.از سید یحیی یثربی، کتاب های حکمت اشراق سهروردی(بوستان کتاب قم)، عرفان عملی(بوستان کتاب قم)، زبانه شمس و زبان مولوی(موسسه انتشارات امیرکبیر)، فلسفه خرافات(موسسه انتشارات امیرکبیر)، نیز در بازار کتاب موجود می‎باشد.

این کتاب در دو بخش اصول عرفان نظری را آموزش می دهد. در بخش دوم کتاب، مقدمه ی قیصری بر شرح تائیه ی ابن فارض آورده شده که متنی مختصر و در عین حال جامع است.

کتاب عرفان نظری

یحیی یثربی
سید یحیی یثربی (متولد سال ۱۳۲۱ هجری شمسی در روستای چراغ تپه سفلی از توابع تکاب) استاد تمام در رشته فلسفه و کلام اسلامی در دانشگاه علامه طباطبایی؛ پژوهش‌های او در حوزه نقد فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای است.
دسته بندی های کتاب عرفان نظری
نکوداشت های کتاب عرفان نظری
یکی از زمینه های مورد علاقه ی یثربی، مباحث عرفانی و به ویژه عرفان نظری است. وی در این زمینه آثار مهم و برجسته یی همچون عرفان نظری را نگاشته است که از بهترین و جامع ترین آثار در زمینه ی آموزش عرفان به حساب می آید
تارنمای آفتاب

یثربی از اندیشمندانی است که اثری با عنوان «ماجرای غم انگیز روشنفکری در ایران» را نگاشته است. وی در این کتاب سعی کرده جامعه ی ما را با جامعه ی غرب از لحاظ اصول و مبانی جریان روشنفکری جدید مقایسه کند.
محمد مفتاحی

یکی از زمینه های مورد علاقه ی یثربی، مباحث عرفانی و به ویژه عرفان نظری است. وی در این زمینه آثار مهم و برجسته یی همچون عرفان نظری را نگاشته است که از بهترین و جامع ترین آثار در زمینه ی آموزش عرفان به حساب می آید
روزنامه جوان

قسمت هایی از کتاب عرفان نظری (لذت متن)
صوف و عرفان یک مفهوم کلی و عام است که بر مصادیق گوناگونی اطلاق شده است. بنا براین در تعریف عرفان و همچنین در رد و قبول آن نباید از خصوصیات مصادیق غفلت کرده و مبنای کار را این مفهوم کلی و عام قرار داد. تعاریف عرفا نیز از عرفان متعدد است. زیرا عرفا در تعریف عرفان و مسائل مربوط به آن همانند توحید،فنا،عشق ومحبت،فقر، اخلاص و رضا، در مواردی موقعیت خاص مخاطب را در نظر گرفته اند_ مثلا?در برابر جاه طلبان،بر ذم جاه تأکید کرده اند و در برابر مال دوستان،بر ذم مال . گاه با اسیران لذایذ حسی سخن داشته اند و زمانی با گرفتاران علایق خیالی و نفسانی_ لذا ممکن است در پاسخ یک سوال بیانات گوناگونی داشته باشند.

زاهد از خشم و غضب خداوند می ترسد در حالیکه صوفی به رحمت و لطف و کرم او مطمئن است. نویسندگان کتاب تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، بر این دو مورد این را هم افزوده اند که: «تصوف از عناصر متعددی که از خارج به آن داخل شده است، متأثر گردیده، ولی زهد اسلامی- اگر چه ممکن است از مسیحیت یا کیش های هندی، تأثیری پذیرفته باشد- در روح و هدف، همواره اسلامی بوده است. »

کسانی که در نیل به حقیقت جهان، نه بر عقل و استدلال، بلکه بر سیر وسلوک وریاضت ومجاهده، واشراق ومکاشفه متکی بوده و هدف آنان به جای درک و فهم حقایق،وصول واتحاد وفنا درحقیقت است. دراین مکتب،بینش بر دانش ودرون بر برون وحال برقال، ترجیح وتقدم دارد.