کتاب محاکمه

Prozess
تقدیم به فرانتس کافکا
کد کتاب : 46525
مترجم :
شابک : 978-9645571403
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 178
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 9 مرداد

محاکمه
Prozess
کد کتاب : 15764
مترجم :
شابک : 978-6002296337
قطع : پالتویی
تعداد صفحه : 21
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 27
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب محاکمه اثر پیتر هاندکه

«تجربه‌های کوتاه» مجموعه‌ای از نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاه از نمایشنامه‌نویسان و داستان‌نویسان مهم دنیا بود که سال‌ها پیش هر کدام در یک مجلد کوچک و کم‌حجم به چاپ رسیده بودند. «محاکمه» اثر پیتر هاندکه (هانتکه) یکی از کتاب‌های آن مجموعه بود که دوباره منتشر شده است. پیتر هاندکه برندۀ جایزه نوبل، نویسنده‌ای مهم و تاثیرگذار است. البته کار او محدود به نوشتن داستان نیست، او علاوه بر سرودن شعر، نمایشنامه و فیلمنامه نیز می‌نویسد. در کنار همۀ این فعالیت‌ها، فیلم هم می‌سازد. مخاطبان ادبیات و سینما در ایران او را پیش از دریافت جایزه نوبل، به واسطۀ همکاری با کارگردان مشهور آلمانی ویم‌وندرس و فیلم «زیر آسمان برلین» می‌شناختند. هاندکه هم فیلمنامۀ این فیلم را نوشته است و هم در کارگردانی فیلم با وندرس همکاری داشته است. یکی دیگر از فیلم‌های مشهور وندرس یعنی «ترس دروازه‌بان از ضربۀ پنالتی» نیز اقتباسی از رمانی به همین نام از هاندکه است.
«محاکمه» اثری مربوط به سال‌های جوانی هاندکه است. نویسنده‌ای که متاثر از نویسندگان بزرگی چون داستایفسکی، فاکنر و کافکاست. عنوان کامل این داستان «محاکمه، تقدیم به فرانتس کافکا» و در واقع ادای احترامی است به کافکا. «محاکمه» نام یکی از رمان‌های معروف کافکاست. هاندکه این رمان را دستمایه خلق داستان کوتاهش قرار داده است. می‌توان گفت این داستان کوتاه، خلاصه‌‌ای از رمان کافکا و یا به عبارت دقیق‌تر دنباله‌ای بر این رمان است. رمان محاکمۀ کافکا به گونه‌ای تمام می‌شود که گویی پایانی ندارد و حالا هاندکه در واقع پایانی بر داستان بدون پایان کافکا نوشته است.
هاندکه در ادبیات آلمان نویسنده‌ای آوانگارد محسوب می‌شود که بر زبان تاکید دارد و در کار نوشتن، اصالت را به زبان می‌دهد. هاندکه اعتقاد دارد زبان وسیله‌ای برای زیبا نشان دادن اثر نیست و در یک اثر ادبی، نباید بی‌پرده از عقاید و اندیشه‌ها گفت. برای نویسنده‌ای چون هاندکه اهمیتی ندارد او را دنباله‌رو کافکا بدانند. او در این اثرش نه‌تنها نام داستان را از کافکا گرفته است بلکه در سراسر این داستان می‌توان تاثیری را که از کافکا گرفته، به وضوح مشاهد کرد. کافکا «محاکمه» را این‌گونه شروع می‌کند: «بی‌شک کسی به یوزف کا تهمت زده بود، چون بی‌آنکه خطایی از او سر بزند، یک روز صبح بازداشت شد.» و داستان «محاکمه» هاندکه با این سوال شروع می‌شود: «چه کسی به یوزف کا تهمت زده است؟»
برای علاقمندان به آثار پیتر هاندکه و البته کافکا خالی از لطف نیست که این اثر کوتاه هاندکه را نیز بخوانند تا با یکی از آثار اولیۀ او آشنا شوند و سیر پیشرفت کار هاندکه را ببینند.

کتاب محاکمه

پیتر هاندکه
پیتر هانکه (به آلمانی: Peter Handke) (زادهٔ ۶ دسامبر ۱۹۴۲ در گریفن اتریش) یک نویسنده و نمایشنامه‌نویس پیشرو (آوانگارد) اتریشی است.او با آفرینش آثاری نو و نامتعارف و تغییر نشانه‌ها و روابط بین شخصیت‌ها در نمایشنامه‌هایی چون «دشنام به تماشاچی» و «کاسپار»، شیوه‌های بدیعی به کار گرفت و به تجربه‌گرایی دست یازید. هاندکه در آثار بعدی خود از شیوه‌های نوآورانهٔ درهم شکستن مرزهای زمان و بازگشت به اصل خویش و به کاربستن اشیاء و رویدادهای عادی برا...
قسمت هایی از کتاب محاکمه (لذت متن)
مردها نه فقط بی اعتنا به او، که حتی متعجب از سوالاتی که مطرح می کرد و با در نظرگرفتن آن چه در شرف وقوع بود خود آن سوالات را عادی می یافت، از او خواستند لباس مشکی خود را به تن کند تا حتی المقدور با سرووضعی مرتب به حضور بازرس برسد. عصبانیت کم وبیش ساختگی ک.، که به شکل هیاهو و سخنان تند بروز کرد، سکوت و حتی حزن و اندوه نگه بان ها را به دنبال داشت، به گونه ئی که سرانجام ک. گیج و مبهوت از تکاپو افتاد و تا حدودی بر خود مسلط شد. دست آخر هم این فکر به ذهن اش راه یافت که چه بسا ماجرا چیزی نیست مگر یک شوخی. آن روز سال روز سی سالگی او بود، از این رو امکان داشت هم کاران اش در بانک ک. در مقام کفیل مالی سرگرم کار بود با او قصد شوخی داشته باشند. پس...