کتاب مشهورات بی اعتبار

Mashhourat-e Bi-etebar
کد کتاب : 19116
شابک : 978-6005334821
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مشهورات بی اعتبار اثر مهدی سیمایی

کتاب پیش رو دفتر اول از "مشهورات بی اعتبار" در تاریخ و حدیث است که "مهدی سیمایی" پیرامون آن پژوهش نموده است. مهمترین سوالاتی که همواره ذهن دینداران و روشنفکران دینی را مشغول کرده این بوده که مایلیم از چه متنی، چه دیدگاهی و از همه مهمتر چه رویکردی برای خواندن متون مقدس استفاده کنیم؟ در کتاب "مشهورات بی اعتبار" از "مهدی سیمایی"، هیچ یک از حافظان و ناقلان حدیث، همه احادیث منقول و ضبط شده در مجموعه‌های حدیثی خود را به شکل قاطع صادر نکرده اند و راه را برای بررسی و اعتبارسنجی متخصصان حدیث و روایات نسبته‌اند.
همچنین بدیهی است که حتی اگر انتساب حدیث به معصومین صحت داشته باشد، معنای آن گاه مستلزم مطالعه قابل توجهی است و باید آن را مطلق، محدود یا مقید به شرایط زمانی و مکانی به‌خصوصی و با بهره‌گیری از حوزه‌ها و رویکردهای گوناگون تفسیر نمود. یکی از وجوه متمایز کننده‌ی تشیع و تسنن، همین پالایش احادیث است؛ روشنفکران شیعه، از شیخ مفید، شیخ صدوق و سید مرتضی گرفته تا محدث نوری و علامه شعرانی، به این امر پرداخته‌اند و گاهی به دلیل آرای مختلف، نظرات یکدیگر را نقد نموده‌اند. یکی از وظایف کارشناسان دینی، با رعایت سنت عقلی و دینی، تنقیح منابع حدیث شیعه از روایاتی است که به نحوی معیوب هستند و نباید از جهت عقیده و رفتار مورد استناد قرار بگیرند. "مهدی سیمایی" در کتاب "مشهورات بی اعتبار" در تاریخ و حدیث، به همین مساله پرداخته است و روش وی در تحلیل روایات، روش مرسوم و شناخته شده اکثر علمای شیعه در طول تاریخ بوده است؛ یعنی او به صورت همزمان به بررسی محتوا و سند پرداخته تا میزان خطا را در این پژوهش به حداقل برساند.

کتاب مشهورات بی اعتبار

قسمت هایی از کتاب مشهورات بی اعتبار (لذت متن)
امروز از آنجا که برخی عامدانه یا ناشیانه با دستاویز قرار دادن روایات خرافی و ضعیف سعی در بی اعتبار جلوه دادن تمام مجموعه های حدیثی گران بهای شیعه دارند، ضرورت نقد حدیث از سوی آشنایان با علوم اهل بیت(ع) دوچندان شده است. اگر اینان در اقدام خود توفیق یابند، نه فقط جامعه اسلامی که بشریت از گنجینه عظیمی از معارف ناب الهی محروم خواهد شد.