کتاب اندیشه سیاسی در اسلام معاصر

Modern Islamic Political Thought
کد کتاب : 19327
مترجم :
شابک : 978-9644870576
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 356
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1983
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب اندیشه سیاسی در اسلام معاصر اثر حمید عنایت

"اندیشه سیاسی در اسلام معاصر" کتابی است به قلم "حمید عنایت"، که با ارائه ی یک مقدمه و در پنج فصل به مساله ی تفکر سیاسی در اسلام می پردازد. یکی از نتایج درگذشت پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، نزاع هایی بر سر جانشینی آن حضرت بود که منجر به ایجاد زمینه ای اساسی در ایجاد تفکر سیاسی میان مسلمین شد. با وجود اینکه این درگیری ها ابتدا مبتنی بر انتخاب فرد مناسب جهت رهبری مسلمانان بود، اما به مرور حالتی نظری و عقیدتی به خود گرفت که در نتیجه ی آن، دسته بندی ها و فرقه های مختلفی از اسلام، هر یک با سیستم فکری مختص خود، شروع به شکل گیری کرد. با وجود قرار گرفتن عمده ی تاریخ اسلام، زیر سایه ی حاکمیت های استبدادی، چیزی که در این روند هرگز به نابودی کشیده نشد، اندیشه و افکار مسلمین بود. فراز و نشیب های مختلف سیاسی و اجتماعی بر سر راه تکامل مسلمین در اجرای اسلام، آن ها را با چالش های متعددی رو به رو ساخت، اما هرگز شعله ی اندیشه در میان مسلمانان خاموش نشد و در این عرصه، اندیشه ی سیاسی، بیش از هر اندیشه ی دیگری نزد آنان اهمیت پیدا کرد.
به این ترتیب کتاب "اندیشه سیاسی در اسلام معاصر" که ابتدا به زبان انگلیسی توسط استاد "حمید عنایت" تالیف شد و سپس با ترجمه ی روان "بهاء الدین خرمشاهی" به انتشار رسید، در فصولی که به مباحث شیعه و سنی و روابط آن ها، بحران جانشینی و خلافت، تفکر حاکمیت اسلامی، بحث ملی گرایی، دموکراسی، سوسیالیسم و نهایتا تجددخواهی شیعی پرداخته است، این اندیشه را در موارد ذکر شده مورد بررسی قرار می دهد و نوری بر مساله ی "اندیشه سیاسی در اسلام معاصر" می تاباند.

کتاب اندیشه سیاسی در اسلام معاصر

حمید عنایت
حمید عنایت (زادهٔ هشتم شهریور ۱۳۱۱ در تهران – درگذشتهٔ سوم مرداد ۱۳۶۱ خورشیدی)، پژوهشگر و مترجم حوزه علوم سیاسی و فلسفه سیاسی بود.مادر حمید عنایت، منتسب به خاندان قاجار پدرش، سید علی عنایت، مردی وطن‌دوست و فرزند یکی از روحانیون دوران مشروطه بود. خانواده او، مذهبی و از طبقه متوسط رو به بالا بودند. پدرش همراه عموها که در پی آغاز برنامه یکسان‌سازی فرهنگی حکومت رضاخان، لباس روحانیت را کنار گذاشته بودند، با گرفتن پروانه دفتر اسناد رسمی، محضرداری می‌کرد بنابراین او در خانواده&z...
قسمت هایی از کتاب اندیشه سیاسی در اسلام معاصر (لذت متن)
اندیشه سیاسی ، فعالترین حوزه از حیات فکری مسلمانان در دو قرن اخیر بوده است. این امر در درجه اول باید با توجه به مبارزه ادامه دار ملل مختلف مسلمان در این دوره در جهت کسب آزادی و استقلال میهنشان از قدرتهای غربی تبیین کرد؛ مبارزه ای که هنوز به اهداف مقررش نرسیده و لذا سیاسی شدن مدام اذهان مسلمانان را در آینده نیز ایجاب میکند. یک انگیزاننده دیگر را میتوان در ارتباط با منافع عمده اقتصادی ، استراتژیک و سیاسی جهان بیگانه در قلب سرزمینهای اسلامی یا باصطلاح "دارالاسلام" یافت که منتج به وسواس غرب و بیماری " بحران انرژی " اش گردیده است.