کتاب قصه ها از کجا می آیند

Where the stories come from
(از فیلمنامه نویسی و زندگی)
کد کتاب : 20016
شابک : 978-6009801992
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 157
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب قصه ها از کجا می آیند اثر اصغر عبداللهی

"قصه ها از کجا می آیند" با عنوان فرعی "از فیلمنامه نویسی و زندگی" اثری است به قلم "اصغر عبداللهی" که برخلاف آثار آکادمیک و نظری مرتبط به فیلمنامه نویسی، تجربیات شخصی "اصغر عبداللهی" و متدهایی برای فیلمنامه نویسی معیار و کلاسیک را در بردارد. "اصغر عبداللهی" در هر فصل، یکی از مولفه های مربوط به نوشتن فیلمنامه نظیر ژانر، ایده، راوی و طرح و... را مطرح نموده و پیرامون آن صحبت کرده است. "قصه ها از کجا می آیند" در قالب دیالوگ هایی نوشته شده که میان نویسنده و فردی با عنوان استاد رد و بدل می شوند. این استاد گاه فردی از دل کتاب های فیلمنامه نویسی و گاهی استادی از دانشکده و کلاس درس است که نحوه ی پرورش طرح داستان و مضامین آن را گوشزد می کند.
"قصه ها از کجا می آیند" دقیقا یک اثر الهام بخش "از فیلمنامه نویسی و زندگی" است که بیش از جنبه های تئوری، به خاطرات شخصی نویسنده و انگیزه و روند ایجاد فیلمنامه های او اشاره می کند. فضاسازی های کتاب دوستانه و خالصانه است و سرنخ های جذابی را به افرادی که می خواهند سوژه هایی را در زندگی معمول، شناسایی و پردازش کنند به دست می دهد.
"قصه ها از کجا می آیند" یک کارگاه فیلمنامه نویسی صمیمی از "اصغر عبداللهی" است که شیوه ی پیاده کردن اصول درام و نمایش را در ساخت و پرداخت یک اثر داستانی، با بهره گیری از تجربیات شخصی اش در اختیار مخاطب قرار می دهد. این اطلاعات در دوازده بخش تدوین شده که هر قسمت نحوه ی شکل گیری یکی از داستان ها یا فیلمنامه های وی را با زبانی ساده و روان ارائه می کند.

کتاب قصه ها از کجا می آیند

اصغر عبداللهی
اصغر عبداللهی (زاده ۱۳۳۴ در آبادان) کارگردان، فیلمنامه‌نویس و داستان‌نویس ایرانی است.اصغر عبداللهی سال ۱۳۳۴ در شهر آبادان به دنیا آمد. وی داستان‌نویس وفیلمنامه‌نویس و کارگردان است او دانشجوی نمایش نامه نویسی در دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک بود که بعد از انقلاب در دانشکدهٔ هنرهای نمایشی و موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادغام شد، او پایان‌نامه‌اش را ارائه نداد و تحصیلاتش را ناتمام رها کرد.عبداللهی تا کنون یک بار برنده‌ی سیمرغ بلورین جشنواره‌ی فیلم ...
قسمت هایی از کتاب قصه ها از کجا می آیند (لذت متن)
«بله. اگه این دو تا عاشق به هم نرسن به چه دردی می خوره؟ منظورم اینه که اصلا چرا نوشته بشه؟ اگه به هم نرسن انگار چیزی گفته نشده. قصه ای شروع نشده اصلا. قصه ته نداره اون وقت. مثل این که بگی دو تا آدم به هم نرسیدن. هیچی نشدن چون طوری نشد که چیزی معلوم بشه. خلاصه...» «باشه قبول، به هم می رسن. پس اون دو تا زن باید جایی آشتی کنن.» «بله.» «خودشون آشتی کنن.» «بله.» «خب اینم قصه می خواد. چون گره اینه که اینا چطوری و چرا با هم آشتی می کنن که اون دو تا عاشق به هم می رسن. تعلیق قصه با این دو تاس. فرض اول ما هم اینه که این دو تا طوری با هم قهرن که امکان نداره آشتی کنن. به این می گن تعلیق. خود قهر مهم نیس. از این به بعد، چطور آشتی کردن اینا مهمه. “تعلیق تو چطور می شه آشتی کنن” این دو تاس.» «تعلیق؟» «بله تعلیق. اون دو تا سر یه چیزی اختلاف دارن، شدید یا هر چی. حالا باید آشتی کنن. تمرکز روی آشتی کردن دو تا زن، دو تا مادر قهرکرده مهمه.» «اگه نشه یه تعلیق مهیب گذاشت تو قصه، عیب از ایده اس؟» «نه. ولی بالاخره نمی شه که تعلیق نداشته باشه، هر چند کم، کم رنگ.» «سخته.» «سخت نیس اما سماجت می خواد. دو تا زن بومی تو یک جزیره چه دعوایی می تونن داشته باشن؟» امکان این نبود که بروم از تک تک اهالی جزیره بپرسم این جا در این جزیره چه چیزی باعث قهر بدخیم می شود، خاصه بین دو تا زن آشنا. اصلا مطمئن نبودم در این جزیره دو زن باشند که حالا با هم این طوری قهر باشند اما به هر حال همیشه دو زن در یک فامیل ممکن است قهر بکنند و از بد حادثه دختر و پسر آن ها عاشق هم بشوند. موضوع باید از بومیت محل در می آمد، از فرهنگ یا آداب یا... بله باید می گشتم در آداب، در فرهنگ و رسوم.