کتاب جدال با جهل

Jedal Ba Jahl
(گفتگو با بهرام بیضایی)
کد کتاب : 21053
شابک : 978-9643804633
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 144
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب جدال با جهل اثر نوشابه امیری

"جدال با جهل" اثری است حاصل گفت و گوی "نوشابه امیری" با یکی از درخشان ترین کارگردانان معاصر، "بهرام بیضایی" که در صد و چهل و چهار صفحه به همت نشر ثالث منتشر شده است. "بهرام بیضایی" به عنوان یک نمایش نامه نویس، کارگردان، پژوهشگر ادبی و نویسنده ی پرکار، حیات جالب و پر ثمره ای داشته و دانستن جزییات اندیشه و دیدگاه های این چهره ی برجسته ی هنر ایران، می تواند راهشگای عملکرد بسیاری از مخاطبین سینما و تئاتر باشد. مرد اسطوره ای تئاتر و سینمای ایران، از همان دوران نوجوانی به قلم زدن و آفرینش ادبی مشغول بود و در این راه از آثار هنرمندان زیادی تاثیر گرفت تا توانست امضای شخصی خود را بیافریند و آن را پای آثار هنری که خلق می کند، حک بنماید.
بیشتر آثار "بهرام بیضایی"، از درون مایه ای اجتماعی برخوردارند و نگاه به تاریخ، علی الخصوص شاهنامه و اسطوره هایش، در پس زمینه ی بسیاری از نمایش نامه ها و آثار ادبی مکتوب وی به چشم می خورد. زبان فارسی که "بهرام بیضایی" برای نگارش آثارش از آن ها استفاده می کند، یک فارسی استوار و دلنشین را در برابر چشمان خواننده قرار می دهد و همین اصالت در قلم و نگاه او، کارهایش را به شدت برجسته و متمایز می کند. اثر پیش رو تحت عنوان "جدال با جهل"، گفت و گویی است که "نوشابه امیری"، روزنامه نگار ایرانی، با "بهرام بیضایی" سازمان داده و در آن از پیشینه ی خانوادگی "بهرام بیضایی" گرفته تا نقش زنان در فیلم های او و همچنین نظرات وی پیرامون موضوعات فرهنگی و اجتماعی، سوالات جذابی را مطرح کرده و پاسخ های روشن کننده ای نیز دریافت می کند.

کتاب جدال با جهل

نوشابه امیری
نوشابه امیری (زادهٔ ۱۳۳۱) گوینده و روزنامه‌نگار ایرانی است. او از ۱۰ سالگی (سال ۱۳۴۱) وارد رادیو و ۱۸ سالگی (سال ۱۳۴۹) به‌طور حرفه‌ای وارد دوبله شد. از کارهای پرآوازهٔ او می‌توان به دوبلهٔ «کُنا» در کارتون سرندیپیتی، «استرلینگ» در رامکال و «جک» در خانواده دکتر ارنست اشاره کرد.نوشابه امیری در سال ۱۳۳۱ به دنیا آمد. همسر وی هوشنگ اسدی منتقد فیلم و روزنامه‌نگار می‌باشد. او لیسانس روزنامه‌نگاری و فوق لیسانس جامعه‌شناسی را ...
قسمت هایی از کتاب جدال با جهل (لذت متن)
کلمه بیضایی از کجا می آید ؟ از تخلص عموی بزرگم که شاعر بود . با آمدن شناسنامه ، پدرم آن را به عنوان نام خانوادگی اختیار کرد و بعد شد نام خانوادگی همه ما

مشکل ما حکومت نیست، مشکل ما خود ما هستیم که راست نمی گوییم، تا وقتی ما عوض نشویم چیز دیگری عوض نخواهد شد اسطوره ها مزیت شان در این است که افکار و ترس های مردم را نشان می دهد مردان، سازندهٔ جامعه ای هستند که من با آنها مشکل دارم، جامعه ای با فرهنگ غیرتی که من در تقابل با آن هستم هر کسی می تواند دست به عمل بزند و تبدیل به یک قهرمان شود، چون هیچکس قهرمان به دنیا نمی آید و این ما هستیم که در شرایط و موقعیت ها انتخاب می کنیم که چه کسی باشیم عاشق این مردم هستم، منتهی نه عاشق جهالتشان، بلکه عاشق استعداد نهفته در درون آنها که روزی باعث جهش آنها خواهد شد.