کتاب مجموعه اشعار شهریار

Shahriar
دو جلدی
کد کتاب : 21494
شابک : 978-2000362456
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 1432
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2017
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 56
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب مجموعه اشعار شهریار اثر سید محمدحسین شهریار

"سید محمدحسین بهجت تبریزی" ملقب به "شهریار"، شاعر خوش آوازه ی ایرانی و اهل تبریز بود، که از او اشعار دل انگیزی از هر دو زبان فارسی و ترکی آذربایجانی برجای مانده است. "شهریار" در سرودن قالب های مختلف شعری نظیر غزل و قصیده، قطعه، مثنوی، رباعی و حتی شعر نیمایی بسیار ماهر بود. اما آنچه این شاعر خوش قریحه و بلندآوازه بیشتر با آن شناخته می شود، غزل های زیبا و تاثیرگذار اوست که از جمله ی آن ها می توان به "غزل آمدی جانم به قربانت" و "علی ای همای رحمت" اشاره کرد.
"شهریار" نیز همچون بسیاری از شاعران و ادیبان این مرز و بوم، زندگی پر فراز و نشیبی داشت و داستان زندگی اش نیز، همچون اشعار خود او، منظومه ای تاثیرگذار به حساب می آید. او پس از گذراندن تحصیلات خود در مدرسه های تبریز و دارالفنون تهران، به دانشکده ی طب ورود کرد؛ اما عشقی سوزان و ناکام که تا ابد رد خود را بر سرنوشت و زندگی او نهاد، سبب شد تا "شهریار"، در سال آخر رشته ی پزشکی از تحصیل انصراف دهد و مسیر حیاتش متحول شود. این اتفاق، که سرمنشا بسیاری از دگرگونی های درونی شاعر بود، نهایتا او را به مسیری از معنویت ادبی رهنمون شد که در ابعاد مختلف زندگی اش نفوذ کرد و تاثیرات آن در شور و اشتیاقی که اشعارش را این چنین دلپذیر کرده، خودنمایی می کند. از "شهریار" اشعار مختلفی به ده ها زبان زنده ی دنیا بازگردانی شده است و کتاب پیش رو تحت عنوان "مجموعه اشعار شهریار"، در دو جلد به همت انتشارات نگاه به عرصه ی چاپ رسیده است.

کتاب مجموعه اشعار شهریار

سید محمدحسین شهریار
سید محمدحسین بهجت تبریزی (زادهٔ ١١ دى ۱۲۸۵–درگذشتهٔ ٢٧ شهریور ۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت تبریزی) شاعر ایرانی اهل تبریز بود که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده‌است. وی در تبریز در خانواده‌ای بستان‌آبادی (روستای خُشگِناب بستان‌آباد) به دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای تبریز به خاک سپرده شد. ۲۷ شهریور را به واسطهٔ روز درگذشت او «روز شعر و ادب فارسی» نامیده‌اند. مهم‌ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدربابایه سلام؛ (سلام ب...
دسته بندی های کتاب مجموعه اشعار شهریار
قسمت هایی از کتاب مجموعه اشعار شهریار (لذت متن)
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟/ بی وفا حالا که من افتاده ام از پا چرا؟/ نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی/ سنگدل این زودتر می خواستی حالا چرا؟/ نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم/ دیگر اکنون با جوانان ناز کن با ما چرا؟/ آسمان چون جمع مشتاقان پریشان می کند/ در شگفتم من نمی پاشد ز هم دنیا چرا؟/ در خزان هجر گل، ای بلبل طبع حزین/ خامشی شرط وفاداری بود غوغا چرا؟/ شهریارا بی حبیب خود نمی کردی سفر/ این سفر راه قیامت می روی تنها چرا؟ .

صدای سوز دل شهریار و ساز حبیب/ چه دولتی است به زندانیان خاک نصیب/ به هم رسیده در این خاکدان ترانه و شعر/ چو در ولایت غربت دو همزبان غریب/ روان دهد به سر انگشت دلنواز به ساز/ که نبض مرده جهد چون مسیح بود طبیب/ صفای باغچه قلهک است و از توچال/ نسیم همره بوی قرنفل آید و طیب/ به گرد آیه توحید گل صحیفه باغ/ ز سبزه چون خط زنگار شاهدان تذهیب/ دو شاهدند بهشتی بسوی ما نگران/ به لعل و گونه گلگون بهشت لاله و سیب/ چو دو فرشته الهام شعر و موسیقی/ روان ما شود از هر نگاهشان تهذیب/ مگر فروشده از بارگاه یزدانند/ که بزم ما مرسادش ز اهرمن آسیب/ صفای مجلس انس است شهریارا باش/ که تا حبیب به ما ننگرد به چشم رقیب