کتاب سلیمانیه و سپیده دم جهان

Soleimanieh
کد کتاب : 21593
شابک : 978-9643513269
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 392
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سلیمانیه و سپیده دم جهان اثر سید علی صالحی

شیرکو بی کس از شاعران برجسته ی کردستان عراق که در سال ۱۹۴۰ میلادی در شهر سلیمانیه به دنیا آمد. در سال ۱۹۶۸ اولین مجموعه شعر خود را به نام «مهتاب شعر» به چاپ رسانید. او جزو شاعران نسل دوم کردستان عراق و از هم نسلان عبدالله په شیو، لطیف هلمت و رفیق صابر است. شیرکو بی کس فرزند «فایق بی کس» یکی از شاعران بزرگ و ملی کرد می باشد. او بعد از استاد عبدالله گوران، یکی از شارحان و معماران پیشرو شعر آزاد کردی است. شیرکو بی کس پر کار و خستگی ناپذیر که بیشتر به مفهوم ادبی جهانی در اذهان اهل فن جایی گرفته است و با آنکه در نقد، داستان و ترجمه توانایی هایی در خور و شایسته دارد، اما کار شعر، سرنوشت محوری قلم او را رقم می زند. استاد شیرکو بی کس هر چند وابستگی به احزاب و گروههای فعال سیاسی کرد را داشت اما از راه ادبیات و سرودن شعر به مبارزه علیه ظلم و زور روا شده به ملت خود پرداخت . سخت کوشی و پیگیری این شاعر جهانی در سیطره فرهنگ، ادبیات و شعر کردی، به او شخصیتی خاص و عاصی بخشیده است. از نمونه اشعارش:
در برابر چشم های آسمان ابر را / در برابر چشم های ابر باد را / در برابر چشم های باد باران را / در برابر چشم های باران خاک را / دزدیدند،/ و سرانجام در برابر همه چشم ها / دو چشم زنده را زنده به گور کردند / چشم هایی که دزدها را دیده بود.

کتاب سلیمانیه و سپیده دم جهان

سید علی صالحی
سید علی صالحی زادهٔ ۱۳۳۴ در ایذه در استان خوزستان شاعر و نویسندهٔ معاصر ایرانی است. وی پایه‌گذار جریان موج ناب و شعر گفتار در شعر معاصر ایران است. وی همچنین یکی از دبیران اصلی کانون نویسندگان ایران بود. صالحی از چهره‌های مطرح و شناخته شده در شعر معاصر فارسی است.سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ صالحی همراه چند نفر از شاعران هم‌نسل خود جریان «موج ناب» را در شعر سپید پی‌ریزی می‌کند. منوچهر آتشی و نصرت رحمانی در تهران از این جریان پیشرو حمایت می‌کنند.در سال ۱۳۵۶ به عنوان...
دسته بندی های کتاب سلیمانیه و سپیده دم جهان