کتاب دانشنامه مختصر اقتصاد

The Concise Encyclopedia of Economics
کد کتاب : 22306
مترجم :
شابک : 978-9642132973
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 636
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دانشنامه مختصر اقتصاد اثر دیوید هندرسن

در این کتاب کاربرپسند که به راحتی نیز قابل فهم است ، اقتصاددان بزرگ دیوید آر هندرسون 152 تا از درخشان ترین ذهن ها در عرصه ی اقتصاد را گرد هم آورده است تا نشان دهد که چگونه تحلیل مباحث اقتصادی می تواند بسیاری از جنبه های زندگی روزمره یک فرد را روشن کند. کتاب دانشنامه ی متخصر اقتصاد شامل بیش از 160 مقاله است که این مقالات شامل موضوعات مختلفی از جمله مفاهیم اساسی ، تبعیض و مسائل مربوط به نیروی کار ، شرکت ها و بازارهای مالی ، موضوعات تاریخ اقتصادی ، اقتصاد مسائل حقوقی ، مقررات ، مقررات زیست محیطی ، مالیات ، سیاست اقتصادی ، اقتصاد کلان ، پول و بانک ، اقتصاد بین الملل ، اقتصاد خارج از ایالات متحده ، سیستم های اقتصادی ، مکاتب اندیشه اقتصادی و موارد دیگر هستند.
این یک تصور عمومی است که اختلافات زیادی در میان اقتصاددانان در مورد موضوعات اقتصاد کلان وجود دارد ، از جمله تورم ، بیکاری و رشد اقتصادی و اینکه "مکاتب" مختلف اقتصاددانان معمولا اوضاع را بسیار متفاوت می بینند. همانطور که هندرسون اشاره می کند ، حتی در اقتصاد کلان نیز توافق بیشتر از آنچه معمولا تصور می شود وجود دارد. بعلاوه ، اکثر سوالات و مسائل اقتصادی در حوزه اقتصاد خرد قرار دارد و در آنجا اکثریت قریب به اتفاق اقتصاددانان در مورد موضوعاتی مانند کنترل اجاره ، حداقل دستمزد و نیاز به کاهش آلودگی با یکدیگر توافق دارند. دانشنامه ی مختصر اقتصاد طیفی از اندیشه ها را از مکاتب مختلف فراهم می کند ، روشن می کند که چگونه و در چه مکانهایی اقتصاددانان اختلاف نظر دارند و در هر کجا همگرایی نظر بین متخصصان وجود دارد. علاوه بر مقالات ، زندگی نامه نود و نه اقتصاددان برجسته مانند آلچیان ، باستیا ، فریدمن ، هایک ، کینز ، میزس ، ریکاردو و آدام اسمیت نیز در این کتاب وجود دارد.
دیوید آر هندرسون یک محقق پژوهشی در موسسه هوور دانشگاه استنفورد و دانشیار اقتصاد در دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی در مونتری ، کالیفرنیا است.

کتاب دانشنامه مختصر اقتصاد

دیوید هندرسن
دیوید آر. هندرسون (زاده 21 نوامبر 1950) یک اقتصاددان و نویسنده آمریکایی اهل کانادا است که در سال 1972 به ایالات متحده نقل مکان کرد و در سال 1986 شهروند ایالات متحده شد، و از سال 1982 تا 1984 در شورای مشاوران اقتصادی رئیس جمهور رونالد ریگان خدمت کرد. او که از سال 1990 به عنوان عضو پژوهش در موسسه هوور دانشگاه استنفورد فعالیت داشت، در سال 1984 با دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی در مونتری، کالیفرنیا، سمت تدریس گرفت و اکنون استاد کاملی در زمینه اقتصاد است.
دسته بندی های کتاب دانشنامه مختصر اقتصاد
نکوداشت های کتاب دانشنامه مختصر اقتصاد
ideal and indispensable addition to personal, professional, academic, and community library Economic Studies reference collections.
کتابی ایده آل و ضروری برای افزودن به مجموعه های مرجع مطالعات اقتصادی کتابخانه های شخصی ، حرفه ای ، دانشگاهی و جامعه.
Midwest Book Review

Recommended. Lower-level undergraduates and general readers.
این کتاب را به کسانی که در ابتدای تحصیل خود هستند و نیز به خوانندگان عمومی توصیه می کنم.
Choice

this volume should be mandatory for any library supporting economics classes.
این کتاب باید برای تمام کتابخانه های رشته ی اقتصاد اجباری شود.
Christy Donaldson

قسمت هایی از کتاب دانشنامه مختصر اقتصاد (لذت متن)
نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی که اکنون برچیده شده است، نمونهی جالبی از رقابت گروه های هم سود برای کسب برتری سیاسی بود. جالب است که با توجه به نقض شدید حقوق بشر برخاسته از نظام آپارتاید، به بنیان های اقتصادی این ساختار اجتماعی طاقت فرسا چندان توجه نشده است. براساس دیدگاه رایج، نظام آپارتاید را سفیدپوستان ثروتمند برای سرکوب و س یطره بر سپاهان فقیر طراحی کردند. اما این نظام در حقیقت حاصل منازعات طبقتی ب رای مبارزات کارگران سفید پوست با اکثریت سیاه پوست و سرمایه داران سفید پوست بود. از این رو آپارتاید را باید بیش از هر چیز محصول پیروزی سیاسی اتحادیه های کارگری افراطی سفید پوستان بر این دو رقیب قلمداد کرد. به بیان دیگر، این نظام اقتصادی سرکوبگر، بی رحم و ستمگز سوسیالیسمی با چهرهی نژادپرستانه بود.

تب طلا در آفریقای جنوبی به همکاری طبیعی میان سرمایه ی سفید پوستان و قدرت زیاد کارگران سیاه منجر ش د . عواید همکاری سرمایه گذاران مشتاق انگلیسی و هزاران کارگر آفریقایی کافی بود تا شکاف های ناشی از تفاوت های زبانی و جغرافیایی و آداب و رسوم را بپوشاند. با وجود این، در ابتدا س رمایه داران انگلیسی تنها می توانستند با مدیران و سرکارگران انگلیسی و آفریکانر که با زبان و عادات کاری آنها آشنایی داشتند به طور مستقیم معامله کنند. اما طولی نکشید که این افراد دستمزد بسیار بالایی طلب کردند. از سوی دیگر، کارگران سیاه پوست به شکلی روزافزون می توانستند نقش های مدیریت صنعتی را با هزینه ی بسیار کمتر به انجام رسانند.