کتاب ترجیح می دهم که نه

Herman Melville
کد کتاب : 25238
مترجم :
شابک : 978-6008957188
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 13
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب ترجیح می دهم که نه اثر هرمان ملویل

تاب «ترجیح می دهم که نه» دربردارندۀ داستان «بارتلبی محرّر» هرمان ملویل و سه جستار فلسفی دربارۀ آن است توسط پویا رفویی به فارسی برگردانده شده است. در واقع این کتاب با جمع آوری دیدگاه های چندی از فیلسوفان معاصر چاپ شده است.

ژیل دلوز، فیلسوف فرانسوی در مقاله خود با عنوان «بارتلبی، یا یک فرمول» به این داستان هرمان ملویل پرداخته است.
«ژاک رانسیر» در مقاله دوم با عنوان «دلوز، بارتلبی و فرمول» به بررسی و تشریح بیشتر نظر دلوز دربارۀ این داستان پرداخته است.
مقالۀ سوم این کتاب، «بارتلبی، یا در باب حدوث» است که در آن جورجو آگامبن وجوه دیگری از این داستان را بررسی کرده است.

«بارتلبی محرر» داستان مردی است که می تواند به راحتی و باخونسردی «نه» بگوید. او فردی است که برای کار تحریر یا رونویسی در یک دفتر ثبت اسناد استخدام شده است و رفتاری متفاوت و خاص دارد. او در برابر بسیاری از درخواست هایی که از او می شود تنها یک پاسخ دارد: «ترجیح می دهم که نکنم.»

کتاب ترجیح می دهم که نه

هرمان ملویل
هرمان ملویل، زاده ی ۱ اوت ۱۸۱۹ و درگذشته ی ۲۸ سپتامبر ۱۸۹۱، رمان نویس، شاعر و نویسنده ی آمریکایی داستان های کوتاه و رمان است.هرمان ملویل در خانواده ای نسبتا مرفه در شهر نیویورک به دنیا آمد. ملویل اصالتا انگلیسی - اسکاتلندی و آلمانی بود. او در یازده سالگی به همراه خانواده اش به شهر کوچک آلبانی (در ایالت نیویورک) نقل مکان کرد و در آکادمی آلبانی شروع به تحصیل کرد. سال بعد به خاطر بدهی فراوان پدرش ناچار شد تا به کارهای مختلفی مشغول شود؛ از فروشندگی گرفته تا کارگری در مزرعه.ملویل در هجده سالگی ملو...
قسمت هایی از کتاب ترجیح می دهم که نه (لذت متن)
بدان حال که تخت سلطنت خویش بیافرید خداوند لوح تحریری بیافرید چنان بزرگ که آدمی توانستی هزار سال بر آن گام زند. لوح پرداخته از مروارید سفید بود؛ دو سر آن پرداخته از یاقوت و مرکز آن از زمرد. هر آنچه بر آن کتاب شد از نور تاب ہود، خداوند هر روز صد بار بر آن لوح نظر می افکند و هر بار بر آن تظر می افکند، میساخت و ویران می کرد، می آفریند و میکشت

اغلب پیش می آید که وقتی اعتقاد مأنوس و صادقانه انسان به نحوی بی سابقه و شدیدة نامعقول مورد تهاجم واقع می شود، تردید ذره ذره | به جانش می افتد. شاید شگرف جلوه کند، اما واقعیت این است که در این گونه مواقع، شخص به شکلی مبهم گمان می برد که حقانیت و خرد یکپارچه در طرف مقابل اند. در این حال، اگر افراد بی طرفی حضور داشته باشند، دست به دامان آنان می شود تا خاطر پریشان حال را اندکی مجموع سازند.