کتاب چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت

Why Iran lagged behind and the west moved forward
کد کتاب : 25762
شابک : 978-9646609242
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 568
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 19
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت اثر کاظم علمداری

"چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت" کتابی است به قلم دکتر "کاظم علمداری"، که هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ جامعه شناختی این مساله را تجزیه و تحلیل می کند. رویکرد "کاظم علمداری" در این تجزیه و تحلیل، پرداختن به فاکتورهای فکری، مذهبی، اقلیمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که در هر برهه ی تاریخی معین، سبب پیشرفت یا بازدارندگی توسعه ی کشور شدند. در این راستا، نویسنده ابتدا مساله ی عقب ماندگی و رشد را از دیدگاه نظریه پردازان بررسی کرده است و سپس علت های درونی را جدا از نقش علل بیرونی و خارجی برمی شمارد.
هر یک از سیزده فصل کتاب "چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت" با زمینه ی مقایسه و استدلال، موضوعات مختلف را بررسی می کنند و پس از توضیح و تعریفی که در فصل نخست درباره ی چیستی توسعه ارائه شده، نوبت به رشد تمدن باستان و همچنین دلایل سقوط آن می رسد. فصل های چهارم و پنجم این اثر به وضعیت فئودالیسم در ایران و دلایل عدم رشد آن پرداخته اند. پس از بررسی رشد در تمدن معاصر غرب، دلایل عدم توسعه ی سرمایه داری در ایران نیز تشریح می شود و سپس به این سوال پاسخ داده می شود که آیا عقب ماندگی جامعه ی ایران، متعاقب ورود اسلام بوده و اصولا چرا اعراب به ایران دست پیدا کردند. یکی دیگر از عوامل مهم در رشد و عقب ماندگی هر سرزمینی، بحث اندیشه است که عوامل رشد و افول آن در ایران بررسی شده و ارتباط رشد علوم و پیشرفت جوامع نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل انتهایی کتاب "چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت" به قلم "کاظم علمداری"، یک دوره بندی از تاریخ اسلام در ایران و جهان صورت می گیرد و کتاب با این مطلب به پایان می رسد.

کتاب چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت

کاظم علمداری
دکتر کاظم علمداری (زادهٔ شهر دماوند) نویسنده، جامعه‌شناس و استاد فعلی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا است. او تاکنون پنج کتاب به زبان‌های فارسی و انگلیسی تألیف و بیش از صد مقاله در زمینه‌های تروریسم، اقتصاد سیاسی، نقش ادیان در توسعه جامعه و جنبش‌های اجتماعی منتشر کرده‌است.
قسمت هایی از کتاب چرا ایران عقب ماند و غرب پیش رفت (لذت متن)
برخلاف روم و یونان باستان، که تجارت وجه عمده ی اقتصاد را تشکیل می داد و این خود نشانی از پیشرفت جامعه بود، در ایران، کشاورزی ستایش می شد و تجارت مذمت می گردید

در سرزمین هایی که تولیدات کشاورزی مستلزم فراهم آوردن دسته جمعی آب بود، مالکیت خصوصی رشد نکرد... لذا، سازمان دولتی و قدرت پشتوانه ی آن نیز وارد کار تولید کشاورزی گردیدند. به طوری که کشاورزی، بدون همکاری دولت و سازمان دهی نیروی کار برای تأمین آب ممکن نبود. بنابراین، به جای رشد مالکیت خصوصی، مالکیت جمعی و دولتی رشد کرد و دولت مستبد از این طریق شکل گرفت

نزدیک به دو قرن از رشد تمدن معاصر غرب می گذرد و ماهنوز نتوانسته ایم راهی برای پشت سر گذاشتن مشکلات تاریخی و طبیعی خود بیابیم. بخشی از این مشکلات در شکل و محتوای کشمکش میان نوگرایی و سنت گرایی از مشروطیت تا به امروز بوده است. در اروپا سه قرن پیش از پیدایش تمدن معاصر یعنی در قرن دوازدهم، فئودال های انگلستان وضعیت خود را با پادشاه و کلیسا مشخص کردند و مجلس را برای کنترل قدرت هردو به وجود آوردند. در حالی که هفت قرن بعد از آن، مجلس در ایران به دستور محمد علی میرزا به توپ بسته شد.