کتاب من به روایت من

Self Narrated by Self
کد کتاب : 27239
شابک : 978-6006454160
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 296
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 11
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب من به روایت من اثر نیما قربانی

"من به روایت من" اثری است به قلم "نیما قربانی" که در آن خودشناسی را در ارتباط میان مفاهیم فلسفی، روانکاوی و روان درمانی و همچنین زندگی روزمره مورد بررسی دقیق و عمیق قرار می دهد. خودشناسی به عنوان مفهومی که در جوامع و فرهنگ های گوناگون، از کلیدهای اصلی شکوفایی و خوشبختی نوع بشر به حساب آمده، همواره جای خود را در متون مذهبی، فلسفی و علمی پیدا کرده است. قدیمی ترین کتب دینی و نوشته های معنوی، به طور برجسته ای بر اهمیت شناخت خویشتن تاکید ورزیده اند. حتی به این مساله به عنوان یک دانش مهم، که پاک کننده ی روح و نفس بوده، نگاه شده است.
"نیما قربانی" در این کتاب، معنا و ارزش خودشناسی، خودمختاری، ماهیت ناهشیاری، بهوشیاری، خودشناسی انسجامی، انواع وجدان و عمل را مورد واکاوی قرار داده است. از دیدگاه نویسنده "من به روایت من"، نوعی رویارویی شخصی با خود می باشد. این رویارویی در زمینه های مختلفی که گاه لذت بخش و گاه دردناک است اتفاق می افتد و آدمی با تجربه، آزمون و خطا و ارزیابی های متعدد، در خویشتن خویش تامل ورزیده و به درونیاتش پی می برد. در فرایند رویارویی با خود، چراها، چگونگی ها و آیاهای زندگی نیز جلوه گر می شوند و گاهی پاسخی برای برخی از آن ها نیز پیدا می شود.
حاصل خودشناسی، معمولا قابل درک و شناخته شده است اما فرآیند آن اکثرا مورد نادیده انگاری واقع می شود؛ "من به روایت من"، به قلم "نیما قربانی"، بیشتر از اینکه حاصل خودشناسی را زیر ذره بین ببرد، فرآیند آن را مورد بررسی قرار می دهد و آن را به شیوه ای باریک بینانه تجزیه و تحلیل می کند.

کتاب من به روایت من

نیما قربانی
دکتر نیما قربانی متولد سال 1346 ، استاد دانشگاه تهران و دانشگاه تنسی به همراه پی. جی. واتسو می باشد. وی مدل خودشناسی انسجامی را به عنوان یکی از فرایندهای محوری شخصیت صورت بندی کرده است. دکتر قربانی سوپروایزر رسمی انجمن بین المللی درمان های پویشی - تجربه ای در روان درمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت است.
قسمت هایی از کتاب من به روایت من (لذت متن)
در جمع و با بهره گیری از نظرگاه جیمز ( ۳۰) ، تمامی برداشت ها از واژه‎ی من یا خود را می توان در دو مقوله‎ی من داننده ( ۳۱) و من دانسته ( ۳۲) تقسیم کرد ( ۳۳) . گاهی مراد از من یا خود، عامل پردازش اطلاعات و هدایت رفتار است، حسی فرارونده از آگاهی و عاملیت که تجربه‎ی مستقیم و ابطال ناپذیر ماست. همه می ‎دانیم هشیاری چه حسی است. هر فردی با یک درون نگری ساده متوجه یک من در درون خود می ‎شود: « جوهری بی همتا که مدرک ادراکات ما، متفکر افکار ما، عامل اعمال ما، و حسگر احساسات ما است. در این معنا، مفهوم من یا خود از مفهوم هشیاری قابل تفکیک نیست ( ۳۴) » ، مثل هشیاری ما به تابلو نقاشی روی دیوار . هنگامی که موضوع آگاهی یک فرد خودش می ‎شود آن را خود-آگاهی می ‎نامیم. برای مثال، من به یک تابلو نقاشی هشیارم، اما هنگامی که از فکر « این نقاشی زیباست » آگاه می ‎شوم و از ارزیابی دیگران درخصوص اظهار نظرم درباره ی آن نقاشی نگران می شوم، هشیاری، به « هشیاری به خود ( ۳۵) » بدل می گردد. می ‎توان حس فرارونده و سیال خودآگاهی ( من داننده ) را از دو جنبه بررسی کرد: آگاهی پدیداری ( ۳۶) یا خودآگاهی عصب‎شناختی، و دسترسی به اطلاعات. خودآگاهی عصب‎شناختی همان هشیاری جسمانی است که درمقابل خواب یا اغما قرار می گیرد. دسترسی به اطلاعات، توانایی سخن گفتن از محتوای ذهن خود است. دسترسی به اطلاعات نوعی خودآگاهی سیال در نظر گرفته می شود که با بازداری و مفهوم سرکوبی در روانکاوی و همچنین ناهشیار شناختی مرتبط است. ممکن است اطلاعات خارج از دایره‎ی آگاهی ما باشد، اما همچنان ادراک و رفتارمان را تحت تاثیر قرار دهد. درخصوص ناهشیاری، بازداری، و سرکوبی در فصل سوم مفصل سخن خواهم گفت. مقوله‎ی دوم من یا خود، بازنمایی های پایدار ذهنی ( من دانسته ) است. مراد از بازنمایی ذهنی، نوعی نماد درونی است که نماینده ی یک شیء بیرونی، یک شکل از ارتباط یا تجربه ای خاص، در ذهن است: مجموعه ای از اطلاعات که الگویی از کنش و واکنش را نشان می دهد. بازنمایی ذهنی محصول تعامل با محیط فیزیکی و اجتماعی و یادگیری های ناشی از این تعامل ها است. بازنمایی های ذهنی به درجات مختلف آغشته به احساسات ساده و ترکیبی اند.