کتاب هزار تو

Labyrinth
خاطره نگاری های دورنمات در نقد زندگی و زمانه اش
کد کتاب : 28427
مترجم :
شابک : 978-9644485742
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 224
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 1981
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب هزار تو اثر فریدریش دورنمات

فریدریش دورنمت نویسنده و نمایشنامه نویس سوئیسی بود. او از طرفداران تئاتر حماسی بود که نمایشنامه هایش بازتاب تجربیات اخیر جنگ جهانی دوم بود. آثار این نویسنده فعال سیاسی شامل درام‌های آوانگارد، رمان‌های جنایی فلسفی و طنز وحشتناک بود. دورنمات یکی از اعضای گروه اولتن، گروهی از نویسندگان چپ سوئیسی بود که به طور منظم در رستورانی در شهر اولتن گرد هم می آمدند. دورنمات در کونولفینگن، کانتون برن، پسر یک کشیش پروتستان متولد شد. پدربزرگ او، اولریش دورنمات، یک سیاستمدار محافظه کار بود. خانواده در سال 1935 به برن نقل مکان کردند. دورنمات در سال 1941 در دانشگاه زوریخ در رشته فلسفه، زبان آلمانی و ادبیات آلمانی تحصیل کرد، اما پس از یک ترم به دانشگاه برن نقل مکان کرد و در آنجا نیز به تحصیل علوم طبیعی پرداخت. در سال 1943 تصمیم گرفت نویسنده و نمایشنامه نویس شود و حرفه آکادمیک خود را رها کرد. در سال‌های 1945–1946 اولین نمایشنامه‌اش را نوشت. در 11 اکتبر 1946 با لوتی گیسلر بازیگر زن ازدواج کرد. دورنمات نیز مانند برتولت برشت به بررسی امکانات دراماتیک تئاتر حماسی پرداخت. او را در کنار برشت «اصیل‌ترین نظریه‌پرداز» نامیده‌اند.
زمانی که او ۲۶ ساله بود، اولین نمایشنامه‌اش، نوشته شده است، با جنجال‌های فراوانی به نمایش درآمد. داستان این نمایشنامه حول نبرد بین یک بدبین و متعصب مذهبی است که کتاب مقدس را به معنای واقعی کلمه می‌پذیرد، همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که شهری که در آن زندگی می‌کنند در محاصره است. شب افتتاحیه نمایش در آوریل 1947 باعث دعوا و اعتراض تماشاگران شد. دورنمات بین سال‌های 1948 و 1949 چندین بخش و طرح برای کاباره کورنیسون ضد نازی در زوریخ نوشت.

کتاب هزار تو

فریدریش دورنمات
فریدریش دورنمات (Friedrich Dürrenmatt) نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس برجسته سوئیسی در پنجم ژانویه (۱۵ دی) ۱۹۲۱ در یکی از روستاهای اطراف شهر برن در کشور سوئیس متولد شد. پدر دورنمات کشیشی معتقد و متدین و پدربزرگش شاعری بذله‌گو و سرشناس بود که به خاطر شعرهای انتقادآمیز سیاسی که می‌سرود به او لقب شاعر سیاسی پرخاش جو داده بودند. تأثیر ویژگی‌های این دو نفر بر دورنمات بسیار زیاد بود، چنان‌که این تأثیر را به آسانی در بیشتر نوشته‌های این نمایشنامه‌نویس شهیر می...