کتاب مجالس سبعه

Majales-e Sab'e
بر اساس نسخۀ موزه مولانا
کد کتاب : 28766
شابک : 978-6003390874
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 114
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1352
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب مجالس سبعه اثر جلال الدین محمد بلخی(مولانا)

"مجالس سبعه بر اساس نسخۀ موزه مولانا" اثری است از "مولانا جلال الدین محمد بلخی" که "سلمان مفید" آن را گردآوری و تصحیح کرده است. بر اساس اسناد پراکنده‌ای که از گفتگوهای مولانا به جا مانده، مجلس‌گویی اغلب با قرائت قرآن، قبل از خطبه آغاز می‌شد. شکل معمول مجالس به این ترتیب بود که نخست با خطبه عربی شروع می‌شد. محور وعظ، مانند خطبه‌های‌ پیشین که در افتتاحیه مجلدات "مولانا جلال الدین محمد بلخی" به چشم می‌خورد، ستایش و سلام بر پیشوایان دین و شکرگزاری خداوند است. به دنبال آن در بعضی از مجلس‌ها، به زبان فارسی نیز مناجاتی مسجع خوانده می‌شد. خطبه با بیان حدیثی آغاز می‌شد که شرح آن محور اصلی مجلس به حساب می‎آمد. مولانا داستان‌هایی پیرامون نقل می‌کرد و پس از تفسیر حدیث، شعر، ضرب‌المثل و حکایاتی پندآمیز ارائه می‎نمود.
حکایات در برخی مجالس گسترده و طولانی است، همچون صیصا در مجلس نخست و در برخی دیگر مختصر است؛ در نتیجه "مجالس سبعه" با همدیگر برابر نیستند و اولین مجلس طولانی‌ترین و ششمین مجلس، کوتاه‎ترین آنهاست. مولانا علاوه بر احادیث، به تحلیل فرازهایی از قرآن کریم نیز می‌پرداخت که گسترده‌ترین آنها تفسیر «بسم الله الرحمن الرحیم» در مجلس اول است.
کهن‌ترین نسخه‌ی به جا مانده از "مجالس سبعه"، نسخه‌ی شماره‌ی هفتاد و نه است که در موزه مولانا در قونیه نگهداری می‌شود.
این نسخه شامل رساله‌هایی از مولانا و یارانش می‌باشد که "مجالس سبعه"، چهارمین رساله از این مجموعه است. تاریخ نگارش این نسخه که در انتهای اثر ذکر شده، به سال 753 هجری قمری برمی‌گردد که به این ترتیب می‎توان گفت 79 سال با وفات "مولانا جلال الدین محمد بلخی" فاصله دارد. کتاب پیش رو بر اساس این نسخه پیاده شده و "سلمان مفید" آن را با رسم‎الخط امروزی، ویرایش نموده است.

کتاب مجالس سبعه

جلال الدین محمد بلخی(مولانا)
جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی، زاده ی 15 مهر 586 و درگذشته ی 4 دی 652 هجری شمسی، از مشهورترین و تأثیرگذارترین شاعران ایرانی است.جلال الدین محمد بلخی در بلخ زاده شد. پدر او مولانا محمد بن حسین، خطیبی معروف به بهاءالدین ولد و سلطان العلما، از بزرگان صوفیه و مردی عارف بود و نسبت خرقه ی او به احمد غزالی می رسید. وی در عرفان و سلوک سابقه ای دیرین داشت و چون اهل بحث و جدال نبود و دانش و معرفت حقیقی را در سلوک باطنی می دانست نه در مباحثات و مناقشات کلامی و لفظی، پرچمداران کلام و...
قسمت هایی از کتاب مجالس سبعه (لذت متن)
«مجالس سبعه» مجموعۀ هفت وعظ یا خطابۀ مولانا جلال الدین بلخی و در کنار «فیه ما فیه» و «مکتوبات» در زمرۀ آثار منثور مولانا جلال الدین است. تنظیم و تحریر مجموعۀ هفت مجلس این کتاب احتمالا به همت سلطان ولد، فرزند مولانا صورت گرفته است، چرا که ابیاتی از «ولدنامه» او در کتاب دیده می شود. برگزاری مجالس وعظ در خانقاه های صوفیه امری دایر و اریج بوده است. می دانیم که در سلسلۀ طریقت مولانا، از زمان پدرش بهاء الدین محمد بلخی این سنت جاری بوده است. در اینگونه مجالس شیخ و مرشد، مریدان و اصحاب را به معارفی از قرآن و لطایفی از احادیث و اخبار و دقایقی از اصول عرفانی توجه می داده اند. مجموع این گفتارها معمولا به همت یکی از مریدان شیخ تحریر می شده است. «فیه ما فیه» نیز از این قبیل است. زبان و بیان «فیه ما فیه» و «مجالس سبعه» یکی است. هر دو با زبانی عارفانه، با دلایل، حکایات، آیات و احادیث و اقوال طالبان را به راه حق ارشاد می کند. اگر بخواهیم میان این دو متن فرقی جستجو کنیم، باید گفت که «فیه ما فیه» عاشقان درویشان را خطاب کرده و نشئۀ معارف در او غالب است؛ اما «مجالس سبعه» در محضر خلق ایراد شده و بنابراین موعظه آمیز از کار درآمده است؛ لیکن در هر دو کتاب نشئۀ مولانا نمایان است. وجهۀ عارفانۀ مواعظ «فیه ما فیه» این ظن را تقویت می کند که «مجالس سبعه» از آثار ابتدایی مولانا جلال الدین است.