کتاب چائوشسکو

Kiss the Hand You Cannot Bite
(ظهور و سقوط دیکتاتور سرخ)
کد کتاب : 29131
مترجم :
شابک : 978-6004052405
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 362
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1991
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب چائوشسکو اثر ادوارد بر

مطالعه ظهور و سقوط دیکتاتور رومانی ، نیکولای کتاب « چائوشسکو » و همسرش النا ، در مورد زندگی پیچیده و مشاغل سیاسی ، سلطه وحشت بر رومانی و سرنوشت آنها در طول انقلاب 1989 بحث می کند.
من می فهمم که چرا کسی کتاب را دوست ندارد ، اما پس از خواندن کتاب « چائوشسکو » از آن لذت خواهید برد . نویسنده « ادوارد بر » زمینه های زیادی را کاوش می کند ، از جمله مواردی که مستقیما به خودش مربوط نمی شوند. اگر از تاریخ لذت می برید ، این کتاب را دوست خواهید داشت. اما اگر شما به سادگی به دنبال خواندن سریع هستید که به سرعت از ظهور یک دیکتاتور کاسته شود تا بتواند به سقوط او برسد ، این کتاب مورد نظر شما نیست.
قرن بیستم برای همیشه به عنوان یکی از ظالمانه ترین ظالمانه ها به یادگار خواهد ماند ، و تعداد کمی از ملت ها می توانند بهتر از آنهایی که زیر پرده آهنین افتاده اند ، در این باره صحبت کنند. رومانی ، یک کشور مغرور اروپای شرقی با ترکیبی از ایتالیایی ها ، بلغاری ها و مجارها در میان مردم بومی ، یکی از محورهای اصلی این امر بود. در اواخر جنگ جهانی دوم ، نیروهای کمونیست در رومانی و کشورهای همسایه قیام کردند و تحت هدایت و سرکوب اتحاد جماهیر شوروی یک ستم خانگی را نصب کردند. تجربه کمونیست رومانی با دوره های مشخصی متوقف شد ، که بدترین آنها حکومت نیکولای و النا چائوشسکو در دهه های 1970 و 80 بود.

کتاب چائوشسکو

ادوارد بر
ادوارد ساموئل بهر (7 مه 1926 در پاریس - 27 مه 2007 در پاریس) خبرنگار و روزنامه نگار جنگی بود که سالها در نیوزویک کار کرد. گزارش های خبری مبنی بر فوت وی، وی را با نویسنده مواد غذایی به همین نام اشتباه گرفت.فعالیت اولیه او به عنوان خبرنگار در لندن و پاریس با رویترز بود. وی سپس از سال 1954 تا 1956 با ژان مونه در انجمن ذغال سنگ و فولاد اروپا در لوکزامبورگ، افسر مطبوعات شد. بعداً به عنوان خبرنگار پاریس به تایم لایف پیوست و در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 1960 اغلب درگیری ها در کنگو، جنگ مدنیدر لبنان و...
قسمت هایی از کتاب چائوشسکو (لذت متن)
ادوارد بثر در کتابش بر ننه جالب و تأمل انگیزی انگشت گذاشته است. در اواخر دهه هشتاد، پس از سقوط دیوار برلین و آغاز فروپاشی بلوک کمونیستی در اروپای شرقی، بسیاری از حاکمان کمونیست مجبور به کناره گیری از قدرت شدند. ژنرال باروزلسکی در لهستان، اریش هونکر" در آلمان شرقی، گو سنار موسای " در چکسلواکی و دیگر همتایانشان در اروپای شرقی بدون اینکه دستگیر، میماکمه یا اعدام شوند جای خود را به رهبران غیرکمونیست دادند. تنها رهبر کمونیستی که در اروپای تزفی طعمه خشم مردم شد و سرنوشت خوئینی پیدا کرد نیکولای چائونسکو رهبر کمونیست روحانی بود. جالب اینجاست که چائوشسکو در قیاس با همتابان شود در اروپای شرقی دستانش به خون مخالفان آلوده نبود، روش حکومتداری چائوشسگر به نحوی بود که مخالفانش را به روش های دیگری خنثی می کرد. او هیچ مخالقی را اعدام نکرد و حتا رندانهایش هم خالی تر از هر زندان دیگری در اروپای شرفی بود. اما به رغم این واقعیت های مردم رومانی سخت ترین مجازات ها را در باره چانوشکر و هترش اعمال کردند و به بدترین شکل ممکن آن ها را به چرخه تیرباران سپردند. دلیل این خشم همگانی چه بود؟

ادوارد بشر در کتابش پاسخ این سوال را داده است. مردم رومانی در دوره تقریبا بیست و پنج یانه حکمرانی پانوشکو به قدری تحقیر و ذلیل شده بودند که تنها اعدام بی رحمانه دیکتاتور و همسرش می توانست نسلی خاطری به آنها بدهد. رژیم چائونکو به شیوه های گوناگون مردم رو مانی را به جاسوسی و شیرینی برای سازمان عظیم اطلاعاتی رومانی - موسوم به سکورپناتا۔ وادار کرده بود. مردم در لحظه لحظه زندگی روزمره شان مجبور بودند پا بر وجدان و شرف خود بگذارند و به هر پستی و رذالت و حفارتی تن بدهند. یثر در کتابی شرح داده که فقط خشونت های فیریک یک رژیم دیکتاتوری آسیب زننده نیست بلکه گاهی چنانکه در مورد رومانی شاهدش بودیم خشونت های روحی و روانی می تواند بسیار آسبی زاتر و موحش تر باشد.