کتاب هگل یا اسپینوزا

Hegel or Spinoza
کد کتاب : 29292
مترجم :
شابک : 978-6004054980
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 351
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1979
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب هگل یا اسپینوزا اثر پی یر ماشری

"هگل یا اسپینوزا" یک کتاب کلاسیک مدرن به قلم "پی یر ماشری" است که ابتدا به زبان فرانسه منتشر شد و سپس ترجمه های متعددی از آن به زبان های مختلف صورت گرفت. این کتاب با نفوذ گسترده ی خود در مطالعات فلسفی، مستقیما بر آثار فلاسفه و جامعه شناسانی نظیر آلن بدیو، آنتونیو نگری و ژیل دلوز تاثیرگذار بوده است.
"هگل یا اسپینوزا" یک بررسی عمیق و دقیق در باب سوء خوانش آثار اسپینوزا به وسیله ی هگل است. "پی یر ماشری" ضرورت این خواندن اشتباه را به عنوان هسته ی این اندیشه که هگل آثار اسپینوزا را غیر قابل هضم می نامید، توضیح می دهد؛ این امر سبب می شود که سیستم اسپینوزایی با چنان روشی پیش برود که برای هگل قابل درک نباشد. از این طریق، "پی یر ماشری" نشان می دهد که چطور چشم اندازهای محدود و مشروط هگل، بیش از اینکه درباره ی موضوعات مورد تجزیه و تحلیل او چیزی را آشکار کند، درباره ی خود او اینکار را خواهد کرد. بر خلاف هگل که ویژگی ثابت و بی حرکت بودن را به آثار اسپینوزا نسبت می داد، "پی یر ماشری" در کتاب "هگل یا اسپینوزا" یک جایگزین جالب توجه را ارائه می کند که پیشرفت های تاریخی دانش فلسفه را دگرگون خواهد کرد. او در اسپینوزا، فلسفه ی ماندگاری را می یابد که تابع ضمانت یک حقیقت وابسته به قبل نیست.
در کتاب برجسته و خواندنی "هگل یا اسپینوزا" به قلم "پی یر ماشری"، مواجهه ای بین این دو فیلسوف بزرگ صورت خواهد گرفت که درکی جدید و حقیقتی معمول را از فاصله ای که آن ها را از هم جدا می کند، پدیدار خواهد کرد.

کتاب هگل یا اسپینوزا

پی یر ماشری
پی یر ماشری زادهٔ ۱۷ فوریهٔ ۱۹۳۸ فیلسوف و منتقد ادبی مارکسیست فرانسوی، و استاد دانشگاه دانشگاه لیل است. وی که دانشجوی سابق لوئی آلتوسر و و از چهره های اصلی توسعه پسا ساختارگرایی فرانسوی و مارکسیسم است، در نوشتن کتاب " خواندن سرمایه " با اتین بالیبار همکاری داشت. کار او در نظریه ادبی و فلسفه قاره ای گرچه در اروپا (از جمله بریتانیا) بسیار تأثیرگذار بوده، با این حال در ایالات متحده عموما کمتر خوانده شده است.
دسته بندی های کتاب هگل یا اسپینوزا
قسمت هایی از کتاب هگل یا اسپینوزا (لذت متن)
پروفسور ماشری در کتاب هگل یا اسپینوزا کوشیده است با تحلیل و مواجهۀ آرای هگل و اسپینوزا به عنوان فیلسوفانی که سنت فلسفۀ معاصر را عمیقا به تسخیر خود درآورده اند و همان قدر که به یکدیگر نزدیکند، از یکدیگر فاصله دارند، مفهوم خاص خود را از امر دیالکتیک ارائه کند. بحث دربارۀ دیالکتیک، تعیّن و نفی دغدغۀ عمدۀ فیلسوفانی بود که طی قرن بیستم ناظر جریان های سیاسی و اجتماعی عصر خویش بودند. در واقع این مفاهیم دربرگیرندۀ مفاهیم اساسی تفکر در این برهۀ زمانی خاص بودند؛ یعنی مفاهیمی بودند که اندیشه برای مفهوم پردازی دربارۀ محتوای اجتماعی پیش رو به آن ها نیاز داشت و البته هنوز هم اهمیتشان را در مباحث فلسفی و اجتماعی حفظ کرده اند. اهمیت این مفاهیم عمدتا ناشی از پیوستگی این دو مفهوم کلیدی با مجموعۀ گسترده ای از مفاهیم پرچالش دیگر در فلسفۀ معاصر است. بحث دربارۀ مفاهیمی مانند کثرت گرایی، آزادی و جبر، نقد و امکان پذیری آن، میزان توانمندی منطق صوری و روش شناسی متعارف در فرایند کسب معرفت، جایگاه امر انضمامی در پژوهش های فلسفی معاصر، مفهوم پراکتیس و نسبت آن با تفکر انتزاعی، تقدم و تأخر تفکر جغرافیایی و تفکر تاریخی در برخورد با این مسائل که همچنان از مفاهیم مطرح در فلسفۀ معاصر محسوب می شوند، از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب است و می توان در بارۀ آن ها اندیشید. این مفاهیم افزون بر تفکر فلسفی، فلسفۀ اجتماعی معاصر را نیز به شدت درگیر کرده اند.