کتاب سه روایت از زندگی کارل مارکس

Karl Marx
کد کتاب : 30100
مترجم :
شابک : 978-6229523384
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 112
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سه روایت از زندگی کارل مارکس اثر فردریش انگلس

کارل هاینریش مارکس فیلسوف، اقتصاددان، تاریخ‌نگار، جامعه‌شناس، نظریه‌پرداز سیاسی، روزنامه‌نگار و سوسیالیست انقلابی آلمانی بود. او در شهر تری‌یر در آلمان متولد شد و در دانشگاه به تحصیل حقوق و فلسفه پرداخت. در ۱۸۴۳ با جنی فون وستفالن ازدواج کرد و به دلیل نوشته‌های سیاسی‌اش، از او سلب تابعیت شد و به همین جهت دهه‌ها به همراه همسر و فرزندانش در تبعید در لندن زندگی کرد. در لندن، او با همکاری فریدریش انگلس به بسط اندیشه‌هایش پرداخت، نوشته‌هایش را منتشر کرد و در کتابخانه موزه بریتانیا به تحقیق پرداخت. معروف‌ترین نوشته‌های او مانیفست حزب کمونیست (چاپ ۱۸۴۸) و اثر سه جلدی سرمایه (۱۸۶۷–۱۸۸۳) هستند. تفکرات سیاسی و فلسفی مارکس، تأثیری شگرف بر تاریخ روشنفکری، اقتصادی و سیاسی دوره‌های پس از او گذاشت و نام او به شکل صفت، اسم عام و نام مکتب اجتماعی به کار می‌رود.

نظریات انتقادی مارکس دربارهٔ جامعه، اقتصاد و سیاست — که مجموع آن‌ها را مارکسیسم خطاب می‌کنند — بر این پایه استوار است که جوامع انسانی از طریق مبارزه‌های طبقاتی پیش می‌روند. در سرمایه‌داری، این موضوع خود را به شکل مبارزه میان طبقات حاکم (معروف به بورژوازی) که ابزارهای تولید را در اختیار دارند و طبقات کارگر (معروف به پرولتاریا) که با عرضه نیروی کارشان در ازای پرداخت حقوق ابزارهای تولید را به کار می‌اندازند، نشان می‌دهد. مارکس در رویکردی انتقادی معروف به ماده‌باوری تاریخی، پیش‌بینی کرد سرمایه‌داری مثل نظام‌های اقتصادی-اجتماعی گذشته، تنش‌های درونی ایجاد کرده‌است که منجر به نابودی آن و جایگزینی‌اش با نظام جدیدی، معروف به مناسبات تولید سوسیالیستی می‌شود.

کتاب سه روایت از زندگی کارل مارکس

فردریش انگلس
فردریش انگلس، زاده ی 28 نوامبر 1820 و درگذشته ی 5 آگوست 1895، فیلسوف و انقلابی کمونیست آلمانی و نزدیکترین همکار کارل مارکس بود. انگلس بنا به خواست پدرش عازم انگلستان شد تا در آن جا علم تجارت بیاموزد. انگلستان که در آن عصر، پیشرفته ترین کشور صنعتی به شمار می رفت و خاستگاه اصلی طبقه ی جدید، یعنی طبقه ی کارگران صنعتی محسوب می شد، تجارب ارزنده ای را در اختیار انگلس گذاشت. او در انگلیس فرصت یافت تا از نزدیک شاهد زندگی و کار جان فرسای کارگران صنعتی باشد. متأثّر از این استثمار بی رحمانه، انگلس به ری...
دسته بندی های کتاب سه روایت از زندگی کارل مارکس
قسمت هایی از کتاب سه روایت از زندگی کارل مارکس (لذت متن)
کسی که برای نخستین بار به سوسیالیسم، و به این ترتیب به تمام جنبش کارگری زمان ما، پایه ی علمی داد -کارل مارکس- در سال 1818 در تری یر به دنیا آمد. او در آغاز در بن و برلین حقوق می خواند، اما به زودی خود را تماما وقف مطالعه ی تاریخ و فلسفه کرد و در سال 1842 آماده بود دانشیار فلسفه شود، زمانی که جنبش سیاسی به وجود آمده از زمان فریدریش ویلهلم سوم زندگی وی را به مسیر دیگری برگرداند.