کتاب مه-تی

Me-ti, Buch der Wendungen
کتاب دگرگونی های غیرمترقبه با نقد و تفسیر
کد کتاب : 2115
مترجم :
شابک : 978-964-8936-96-4
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1965
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

برتولت برشت از برجسته ترین نمایشنامه نویسان قرن بیستم

معرفی کتاب مه-تی اثر برتولت برشت

کتاب مه-تی، اثری نوشته ی برتولت برشت است که اولین بار در سال 1965 به انتشار رسید. این کتاب ارزشمند که در زمان حیات برشت منتشر نشده باقی ماند، به مخاطبین خود گوشزد می کند که «خلق تصاویری بیش از اندازه کامل از جهان» روش صحیحی نیست. برشت در این اثر خواندنی، از خاطرات، اشعار، داستان های شخصی و تحلیل های خود از سیاست های زمانه اش بهره می گیرد. او با استفاده از سبک طنزآمیز و موجز خود و البته آگاهی و بینشی برآمده از تمدن چین در رابطه با وجود جریان زندگی در تمام اشیاء، اسلوبی کاربردی، فلسفی و ضدساختار را پدید می آورد و علاوه بر آن، به مباحثی همچون دیالکتیک مارکسیستی، لنین، هیتلر، استالین، محاکمه های مسکو و نظریات پشت پرده ی رویدادهای زمانه ی خود می پردازد. او همچنین، هشدار می دهد که ایدئولوژی می تواند مردم را به «بردگان کشیشان» تبدیل کند.

کتاب مه-تی

برتولت برشت
برتولت برشت، زاده ی 10 فوریه ی 1898 و درگذشته ی 14 آگوست 1956، نمایشنامه نویس، کارگردان تئاتر و شاعر آلمانی بود. برشت سرودن شعر را در 15 سالگی و پیش از نمایشنامه نویسی آغاز کرد. او نخستین اشعارش را بین سال های 1914 و 1917 سرود و آن ها را در نشریات محلی منتشر کرد. برشت در سال 1918 و هنگامی که به خدمت سربازی اعزام شد، علاوه بر کار در یک بیمارستان نظامی، سروده هایش را همراه با نواختن گیتار برای سربازان می خواند و آن ها را مجذوب اشعار خود می کرد. برشت را بیشتر به عنوان برجسته ترین نمایشنامه نویس ...
نکوداشت های کتاب مه-تی
It is central to an understanding of Brecht's critical reflections.
این اثر نقشی مرکزی در فهم تفکرات انتقادی برشت دارد.
Bloomsbury

Readers will find themselves both fascinated and beguiled by the reflections and wisdom it offers.
مخاطبین به خاطر تفکرات و خرد مطرح شده در این اثر، هم شگفت زده خواهند شد و هم به وجد خواهند آمد.
Amazon Amazon

There is much here to learn and enjoy.
در این کتاب چیزهای زیادی برای آموختن و لذت بردن وجود دارد.
The Brecht Yearbook

قسمت هایی از کتاب مه-تی (لذت متن)
«مه-تی» می گفت: تأکید بر این که نباید بی عدالتی را تحمل کرد، مهم تر از تأکید بر این موضوع است که نباید مرتکب بی عدالتی شد. فقط تعداد قلیلی از انسان ها امکان آن را دارند که مرتکب بی عدالتی شوند، ولی عده ی کثیری از انسان ها بی عدالتی را تحمل می کنند. همدردی با دیگران، که در عین حال همدردی با خود نباشد، چندان قابل اعتماد نیست، ولی به همدردی با خود، که در عین حال همدردی با دیگران باشد، می توان بیشتر اعتماد کرد.

یکی از اهداف پرداختن به فلسفه می تواند حفظ تعادل خود باشد؛ یعنی بی آنکه از مواضع خود چشم پوشی کنیم، بتوانیم خود را با شرایط تطبیق دهیم. همانند آبی که کاملا راکد می ماند تا بتواند آسمان را، ابرها و شاخه هایی را که بر فرازش قرار دارند و نیز پرواز فوج وار پرندگان را کاملا در خود منعکس کند.

ولی گرسنگان به این جهت می خواهند قدرت را به چنگ آورند که دیگر مجبور نباشند گرسنگی بکشند؛ یعنی آن ها خواهان نوع کاملا مشخصی از حکومت هستند که بتواند حکومت کسانی را که گرسنگی را حاکم می کنند، سرنگون سازد. گرسنگان هیچ گونه مخالفتی با حاکمیتی ندارند که با افزایش توان مبارزه ی گرسنگان، به گرسنگی پایان دهد. گرسنگان برای ایده ی «آزادی همه جانبه ی» شما هیچ ارزشی قائل نیستند.