کتاب انسان و انتخاب دشوار

Ensan va Entekhab-e Doshvar
مسئولیت پذیری یا مسئولیت گریزی
کد کتاب : 31379
شابک : 978-6001182464
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 128
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب انسان و انتخاب دشوار اثر علی صاحبی (۱۳۴۳)

"انسان و انتخاب دشوار" جلد دوم از سه گانه‌ی "زندگی مسئولانه" است که به قلم دکتر "علی صاحبی" منتشر شده است.
«سبک تفکر» یا «نگرش» و باورهای افراد در مورد خود، دیگران و رویدادها در محیط، زمینه‌های اصلی پذیرش مسئولیت و اجتناب از آن است. افراد بی‌مسئولیت، ذهنیت یا نگرش منفعلانه ای نسبت به خود، استعدادهایشان و میزان قدرت و تأثیر عوامل دیگر دارند. آنها به کلمات آشکار و پنهان و همچنین گفتارهای درونی اعتقاد دارند که می‌گوید: من در قبال انتخاب ها و تصمیم های خود پاسخگو نیستم.
قربانی‌گری یا درک و اجتناب از مسئولیت‌های خود، یکی از محبوب‌ترین و معمول‌ترین تله‌های فرهنگ رفتاری ماست. این روند ممکن است در همه سطوح اعم از فردی، خانوادگی و اجتماعی و همچنین در سطح ملی دیده شود.
اگر به دقت نگاه کنیم، می بینیم که همه افراد در محیط اطراف ما کم و بیش به غرغر، ابراز نارضایتی و سرزنش دست می‌زنند. اساتید، دانشجویان را به بی میلی در یادگیری متهم می کنند و خود را قربانی سیستم اشتباه دانشگاه و دانشجویان بی انگیزه می‌دانند و دانشجویان هم در کنار آنها، دانشگاه و سیستم آموزش عالی را محکوم می کنند و بس. این گرایش را می‌توان در هر جنبه‌ای از جامعه یافت. در کتاب "انسان و انتخاب دشوار"، ابتدا ویژگی‌های هر یک از اجزای متعدد این الگو، به طور عمیق مرور شده تا به خواننده کمک کند که در وهله اول آن را به عنوان یک سبک زندگی مبتنی بر سرزنش بشناسد و سپس نحوه‌ی خلاص شدن از شر آن، به همراه یک پارادایم جدید متمرکز بر مسئولیت پذیری، آموزش داده می‌شود.
دکتر "علی صاحبی" امید دارد که خوانندگان با پذیرش و تمرین پاسخ‌های این کتاب، بتوانند رهایی از این تله‌ی نابودگر را عملی کنند.

کتاب انسان و انتخاب دشوار

علی صاحبی (۱۳۴۳)
دکتر علی صاحبی به سال 1343 در گرگان متولد شد. دورۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه تهران گذراند. در سال 1375 در رشتۀ روان شناسی بالینی از دانشگاه نیوساوت ولز سیدنی درجه دکتری گرفت و در 1377 به دریافت درجۀ فوق دکترا در اختلالات وسواس از کلینیک اختلالات اضطرابی دانشگاه سیدنی نایل آمد.دوره های رسمی «شناخت درمانی» را زیر نظر آلبرت آلیس گذراند و گواهی رسمی «طرح واره درمانی» را از جفری یانگ گرفت.مدت هشت سال به عنوان استاد روان شناسی بالینی در دانشگاه فردوسی مشهد ف...
دسته بندی های کتاب انسان و انتخاب دشوار
قسمت هایی از کتاب انسان و انتخاب دشوار (لذت متن)
کاملا روشن است که فرد وقتی گزینه دیگری در برابر خود ندارد، مفهوم «انتخاب» را درک نمی کند. البته این هم برداشت رایج نادرستی است که فرض کنیم افراد می دانند که برای متفاوت فکر کردن، عمل نمودن و حرف زدن گزینه دیگری دارند. درواقع نمی توانیم از تنها چیزی که از آن شناخت داریم دست برداریم، مگر اینکه بفهمیم چیز دیگری هم هست؛ همانطور که نمی توانیم از رفتار کنونی خود دست برداریم مگر اینکه رفتار جایگزینی برای آن پیدا کنیم یا کسی چنین پیشنهادی به ما بدهد. به همین دلیل به عنوان مشاور، درمانگر یا مربی، به عنوان بخشی از مسئولیت حرفه ای خود باید بخواهیم و بتوانیم تا مفاهیم آموزشی-درمانی مانند رفتار کلی، تصاویر آلبوم شخصی یا خواسته ها (دنیای مطلوب)، مهارت های پرسش گری، ادراک و… را به مراجعان آموزش دهیم. به ویژه برای کسانی که راه جایگزینی برای دریافت و ادراک شرایط و موقعیت ها، بیان یک مفهوم، انتقال دیدگاه خود و درک و فهم یک باور یا ارزش را ندارند، آموزش و فراهم سازی جایگزین های ممکن، بسیار ضروری است. وقتی فردی درد احساسی یا هیجانی زیادی تجربه می کند می تواند جهت و راه طولانی و پایداری را که در آن قرار دارد به خوبی ادراک کند و قادر است تشخیص دهد که در فرایند تکرار یک چرخه معیوب و ناکارآمد گیر افتاده است. همچنین اگر بخواهد می تواند از دیگران بازخورد دریافت کند و یا متوجه شود که با رفتارها و اقدامات کنونی اش خودش در ایجاد این شرایط چه سهمی ایفا می کند و آیا آماده است شیوه جدید فکر کردن و عمل کردن را یاد بگیرد؟ وقتی این مراحل اولیه انجام گرفت، آنگاه منصافه است بگوئیم او «انتخاب» دارد و الان که در تعارض قرار دارد، باید «انتخاب» کند. البته هیچ کاری انجام ندادن هم یکی از انتخاب هاست.