کتاب کوچ کوچ

kooch Kooch
(تجربه نیم قرن زندگی در کهکیلویه و بویر احمد)
  • 165,000 تومان
  • تمام شد ، اما میاریمش 😏
  • انتشارات: سخن سخن
    نویسنده:
کد کتاب : 32851
شابک : 978-9643724023
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 648
سال انتشار شمسی : 1394
سال انتشار میلادی : 2009
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کوچ کوچ اثر عطا طاهری

"کوچ کوچ" به قلم "عطا طاهری"، تجربه‌ی "نیم قرن زندگی در کهگیلویه و بویر احمد" را در اختیار خوانندگان می‌گذارد.
"عطا طاهری" وقایع کلی و رخدادهای سیاسی ایل و قبیله را در کتاب "کوچ کوچ" با سبکی منعطف، نثری پخته، جذاب و ادبی و مملو از اصطلاحات محلی لری نوشته است. وی پیش تر هم در رساله های خود پیرامون رویدادهای تاریخی و افسانه‌ها و داستان‌های منطقه، از همین تکنیک استفاده کرده است. در نتیجه، خواننده با خواندن این دفتر خاطرات که "کوچ کوچ" نام گرفته، به درک کاملی از فرهنگ ساکنان این منطقه دست می‌یابد. در این کتاب، "عطا طاهری" آنچه را که از "نیم قرن زندگی در کهگیلویه و بویر احمد" کسب کرده، به گونه ای در اختیار عموم قرار داده است که برای گروه‌های مختلفی از خوانندگان نظیر انسان‌شناسان، زبان‌شناسان، جامعه‌شناسان و مورخان مفید خواهد بود.
از نظر جغرافیای تاریخی، اقلیم فارس از سه قسمت کهگیلویه، بویراحمد و ممسنی تشکیل شده است. با این حال، زیرا بیشتر آن بین رشته‌کوه‌های دنا واقع شده است، بسیاری از مردم تا اواسط حکومت رضاشاه پهلوی از آن چندان مطلع نبودند. در کتاب "کوچ کوچ"، نویسنده قسمت‌هایی از تاریخچه‌ی کهگیلویه و بویراحمد را در دوران جنگ جهانی دوم و همچنین رویدادهای جنبش ملی دکتر مصدق، به سبک داستانی و دوست داشتنی بیان می‌کند.
در این کتاب همچنین به نهادهای ایل، چپاول شهر اردکان، متحد شدن بویراحمد و ممسنی، مانور نیروهای انگلیسی، اتفاقات دوم شهریور سال 1322، ملی شدن صنعت نفت ایران و همچنین دیدار با آیت الله کاشانی نیز اشاره شده است. شایان ذکر است که کتاب "کوچ کوچ" از "عطا طاهری" به همراه نامه‌ها، عکس‌ها و اسناد منتشر شده است.

کتاب کوچ کوچ

عطا طاهری
عطا طاهری بویراحمدی (زادهٔ ۱۳۰۷ تل خسرو– درگذشته ۹ فروردین ۱۳۹۷) که معمولاً به نام کی‌عطا طاهری شناخته می‌شود، کنشگر سیاسی، نویسنده، و تاریخ‌نگار ایرانی ساکن یاسوج بود. پدرش کی‌مکی‌تاس احمدی فردی باسواد از اشراف ایل بویراحمد بود که به دست برادرش و به هدف گرفتن جایزه به قتل رسید. مادر کی‌عطا دختر کریم خان بهادر از قدرت‌مندترین خان‌های تاریخ کهگیلویه و بویراحمد بود. کوچ کوچ، درخت را نکشید، و ممیرو از مهمترین تألیفات این نویسندهٔ کهگیلویه و بویراحمدی...
قسمت هایی از کتاب کوچ کوچ (لذت متن)
ییلاق ، دیگر آن ییلاق سبز و خرم و پرگل و بار بهار و تابستان نبود. اواسط پاییز است. بادهای تند و پرسوز و سرد ، وزیدن گرفته است . گهگاه ابرهای نازک و پاره پاره آسمان را فرامی گیرد . و نم نم بارانی ملایم در دامنه کوهساران می بارد و پوششی کم پشت از خاکه برفی ، قلل را می پوشاند و گه آفتاب درخشان هم می تابد ؛ ولی چندان گرمایی ندارد . علفهای خشک ، در اثر چرای شدید و فشار سم ضربه های گله ها و رمه ها ، با خاک آمیخته گردیده و برگهای درختان ، زرد و سرخ و بنفش ، و سسـت شده است و دستخوش باد خزان ، آنها همچون پروانه های نیمه جان ، در هوا و زمین ، به این سو و آن سو پراکنده می شوند .