کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار

Naser al-Din Shah Qajar Memoirs Newspaper
(از ربیع الاول 1309 تا صفرالمظفر 1310ق)
کد کتاب : 32887
شابک : 978-6226441131
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 507
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار اثر ناصرالدین شاه قاجار

"روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار" مجموعه ای است ارزشمند که بخش مهمی از تاریخ ایران را به قلم یکی از شناخته شده ترین پادشاهان آن در بردارد. این مجموعه که توسط نشر سخن و بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار منتشر شده است، در هر مجلد برشی از زمان را که وقایع آن توسط "ناصرالدین شاه قاجار" ثبت شده، در اختیار خوانندگان قرار می دهد.
مجلد پیش رو به وقایعی که "از ربیع الاول 1309 تا صفرالمظفر 1310ق" رخ داده و "ناصرالدین شاه قاجار" آن را در روزنامه ی خاطرات خود ثبت نموده است، اختصاص دارد. این مجلد که پانصد صفحه از وقایع ریز و درشت دوران "ناصرالدین شاه قاجار" را شامل می شود، به کوشش "مجید عبدامین" و "نسرین خلیلی" جمع آوری و تصحیح شده است.
این کتاب محصول بررسی و تصحیح جامع یک مورد از آلبوم های مرکز اسناد تاریخی کاخ گلستان است که به موارد رخ داده "از ربیع الاول 1309 تا صفرالمظفر 1310ق" اختصاص دارد. کتاب با سفری کوتاه به شهر علی شاه عوض تهران آغاز می شود و "ناصرالدین شاه قاجار" وقایع این چند روز را آنقدر فصیح به تصویر می کشد که بر اساس حوادث ذکر شده در این کتاب، به جای حس خواندن یک روزنگار تاریخی، فضای یک داستان ادبی را برای خواننده تجلی می کند. "ناصرالدین شاه قاجار" که تمام عمر دست به قلم داشته و در این زمینه بسیار توانا بوده است، شرح اتفاقاتی نظیر سرقت از تخت باستانی و زیبایی که به تخت طاووس مشهور بود، شورش کلاردشت، بازداشت سید محمد کلاردشتی، همه گیری آنفولانزای جهانی و جنبشی مردمی و تاریخی تحت عنوان جنبش رژی تنباکو را در این جلد از روزنامه ی خاطرات خود ثبت کرده و برای آیندگان به یادگار گذاشته است.

کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار

ناصرالدین شاه قاجار
ناصرالدین‌شاه قاجار (تولد ۲۵ تیر ۱۲۱۰ – مرگ ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵) که پیش از پادشاهی ناصرالدین میرزا خوانده می‌شد، معروف به "قبلهٔ عالم"، "سلطان صاحبقران" و بعد از کشته شدن توسط میرزا رضای کرمانی «شاه شهید»، چهارمین شاه از دودمان قاجار ایران بود. او با نزدیک به ۵۰ سال پادشاهی، طولانی‌ترین دورهٔ پادشاهی را در میان دودمان قاجار دارد و به افتخار نیم قرن سلطنت بر ایران، خود را صاحب قران نامید. او همچنین نخستین پادشاه ایران بود که خاطرات خود را نوشت. همچنین، ناصرالدین&z...
دسته بندی های کتاب روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه قاجار