کتاب عقل سرخ

Aghl-e Sorkh
(شرح و تاویل داستانهای رمزی سهروردی)
کد کتاب : 33918
شابک : 978-9647424283
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 526
سال انتشار شمسی : 1398
سال انتشار میلادی : 2011
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب عقل سرخ اثر تقی پورنامداریان

"عقل سرخ"، "شرح و تأویل داستان های رمزی سهروردی" اثری است که دکتر "تقی پورنامداریان"، استاد صاحب نام زبان و ادب فارسی آن را به رشته ی تحریر درآورده است. بر همگان مبرهن است که رساله های داستان مانند "شهاب الدین یحیی سهروردی" ملقب به "شیخ اشراق" در زمره ی شاهکارهای منحصر به فرد ادبیات فارسی قرار می گیرند. آنچه از قلم این فیلسوف بزرگ ایرانی بر دل کاغذ می نشسته، علاوه بر اینکه از فلسفه و عرفان خیره کننده ای بهره داشته، چنان جنبه ی زیبای ادبی از خود نشان می دهد که ذهن را به ستایش و تامل وا می دارد.
آنچه در رساله های "شیخ اشراق" بر عهده ی زبان گذاشته شده، به بیان و تصویر کشیدن تجاربی است که در زمره ی تجربیات حسی و همگانی قرار نمی گیرند و با این وصف نمی توان بر اساس ساختار اولیه ی زبان که وظیفه اش بیان تجربیات دنیوی است، به آنچه مولف می خواسته بگوید یا به عبارتی تجربیاتی ماورای این جهان و ماورای حس دست یافت.
بر این اساس، شرح و تاویل از رساله های این چنینی، به سطوحی از آشنایی و تسلط بر مضامین و مقوله های معارف نیازمند است که تنها عده ی معدودی از پس آن بر می آیند. دکتر "تقی پورنامداریان" یکی از این افراد است که پیش از این نیز برای نخستین بار، به جایگاه رساله های رمزی "سهروردی" و "ابن سینا" با ارائه ی مباحثی پیرامون آثار رمزی در ادبیات فارسی پرداخته بود. به این ترتیب اگر از دانش جویان و پژوهندگان عرفان، ادبیات و الهیات هستید یا اینکه صرفا به حکمت "شهاب الدین یحیی سهروردی" علاقه مند هستید و آن را دنبال می کنید، خواندن کتاب "عقل سرخ" از دکتر "تقی پورنامداریان" به شدت توصیه می شود.

کتاب عقل سرخ

تقی پورنامداریان
تقی پورنامداریان (متولد ۱۳۲۰ خورشیدی در همدان) شاعر ایرانی و استاد ادبیات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. پژوهش‌های وی بیشتر در حوزهٔ نقد و تفسیر شعر هستند.