کتاب طراحی پژوهش های اجتماعی

Designing Social Research
کد کتاب : 36182
مترجم :
شابک : 978-9643128272
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 418
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2000
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 15
زودترین زمان ارسال : 4 اردیبهشت

معرفی کتاب طراحی پژوهش های اجتماعی اثر نورمن بلیکی

کتاب "طراحی پژوهش های اجتماعی" یک راهنمای منحصر به فرد جامع و دانشجوپسند برای دانش علوم اجتماعی و انواع مهارت های مورد نیاز برای برنامه ریزی تحقیقات مرتبط با این رشته است.

نویسندگان کتاب را حول چهار مرحله اصلی در تحقیقات اجتماعی سازماندهی می‌کنند . به همراه تأکید ویژه بر فرمول‌بندی سوالات تحقیق و انتخاب «منطق‌های تحقیق» مناسب برای پاسخ به آنها. الزامات طرح ها و پروپوزال های پژوهشی در ابتدای کتاب بیان شده است و پس از آن در مورد مسائل کلیدی طراحی و اخلاق تحقیق بحث می شود. چهار طرح پژوهشی نمونه در مورد مسائل زیست محیطی نقش سوالات تحقیق و کاربرد چهار منطق تحقیق را نشان می دهد و این ویرایش سوم شامل مطالب جدیدی است که به تحقیقات اجتماعی در عصر دیجیتال و شبکه ای اختصاص داده شده است.

طراحی تحقیقات اجتماعی که کاملا تجدید نظر و به روز شده است، همچنان منبع ارزشمندی برای ابهام زدایی از فرآیند تحقیق برای دانشجویان پیشرفته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. همراه با تحقیقات اجتماعی نویسندگان: پارادایم ها در عمل و رویکردهای بلیکی به تحقیق اجتماعی، راهنمای آموزنده ای برای طراحی تحقیقات اجتماعی به دانشمندان علوم اجتماعی ارائه می دهد

کتاب طراحی پژوهش های اجتماعی

دسته بندی های کتاب طراحی پژوهش های اجتماعی
قسمت هایی از کتاب طراحی پژوهش های اجتماعی (لذت متن)
مفروضات هستی شناختی به چیزهایی مربوط می شود که ما معتقدیم واقعیت اجتماعی از آنها ساخته شده است. معنای فلسفی معرفت شناسی نیز عبارت است از « نظریه یا علم روش یا مبانی کسب معرفت » . معرفت شناسی مرکب از اندیشه هایی درباره این مسائل است که چه چیزی را می توان معرفت محسوب داشت، چه چیزی را می توان شناخت و چنین معرفتی باید با چه معیارهایی تطبیق کند تا بتوان آن را معرفت نامید و نه یک عقیده. بنا به مقاصد فعلی، معرفت شناسی به داعیه ها یا مفروضاتی مربوط می شود که درباره راه های ممکن کسب معرفت به واقعیت اجتماعی اند، صرف نظر از هر معنایی که واقعیت اجتماعی داشته باشد.

مفاهیم روش شناسی و روش معمولا به جای هم به کار می روند. اما این اشتباهی تاسف آور و ناپسند است. این عمل درست مثل مخدوش کردن واژه « تکنیک » با « تکنولوژی » است. آنچه در حال حاضر عموما تکنولوژی خوانده می شود در واقع فقط تکنیک های انجام برخی از کارهاست. برای مثال تکنولوژی های اطلاعاتی همانا تکنیک هایی برای ذخیره، بازیابی و جرح و تعدیل اطلاعات اند. به بیان دقیق، تکنولوژی اطلاعاتی باید به معنای مطالعه، تجزیه و تحلیل و ارزیابی انتقادی این تکنیک ها باشد. ظاهرا چسبانیدن پسوند « لوژی » به بسیاری از کلمات شاید نشان دهنده تمایل به بالا بردن شان و مقام فعالیت های مورد نظر باشد. فکر می کنم درباره واژه « تکنولوژی » کار از کار گذشته باشد و دیگر نمی توان این غلط رایج را اصلاح کرد. اما امیدوارم هنوز بتوان جلوی اشتباه شدن روش با روش شناسی را گرفت. درهرصورت، در این کتاب مقصود من از روش های تحقیق، فنون و شیوه های مورد استفاده برای گردآوری و تحلیل داده هاست. از سوی دیگر، روش شناسی به معنای مباحث مربوط به چگونگی انجام پژوهش، بایدها و نبایدها و تحلیل انتقادی روش های پژوهش است.