کتاب طرحواره درمانی در عمل

Schema Therapy in Practice
کد کتاب : 39073
مترجم :
شابک : 978-6004056014
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 432
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب طرحواره درمانی در عمل اثر آرنود آرنتز

طرحواره درمانی که توسط جفری یانگ (۱۹۹۰، یانگ و همکاران ۲۰۰۳) بوجود آمد، ریشه در درمان شناختی رفتاری (CBT) دارد و از زمان مطرح شدن آن در حیطه درمان نظر بسیاری از درمانگران و مراجعین به مراکز درمانی را به خود جلب کرده است. اصولا یانگ طرحواره درمانی را به منظور درمان بیمارانی ابداع کرد که به خوبی به درمان CBT کلاسیک پاسخ نمی دادند. این دسته از بیماران غالبا نشانه های گوناگونی را از خود به نمایش می گذارند و معمولا در حیطه روابط با دیگران دچار مشکلات جدی هستند که ممکن است این وضعیت در آنها به حال نوسان یا پایدار باشد. این افراد غالبا دارای ویژگی های یک یا دو نوع اختلال شخصیت هستند.
کتاب طرح واره درمانی در عمل مقدمه ای جامع در مورد طرحواره درمانی برای پزشکان غیر متخصصی است که مایلند آن را در عمل بالینی خود بگنجانند.. این کتاب بر روی مدل حالت طرحواره فعلی تمرکز دارد ، مدلی که از طریق آن کیس های درمانی را می توان راحت تر مفهوم کرد و مداخلات احساسی را به راحتی انجام داد. کتاب طرحواره ی درمانی در عمل از تمرین طرحواره درمانی فراتر رفته و از اختلال شخصیت مرزی را تا سایر اختلالات شخصیت و اختلالات محور I مانند اضطراب ، افسردگی و OCD را پوشش می دهد
این کتاب توسط نویسندگانی که به عنوان رهبر در زمینه طرحواره درمانی مورد احترام جهانی هستند و پیشگام توسعه روش حالت طرح واره هستند ، ارائه شده است. سبک نوشتاری آن مختصر و مبتنی بر شرایط بالینی است ، مثالهای آن واضح و آموزنده است و سوالات متداول در پایان هر فصل آورده و به خوبی توصیف شده است.

کتاب طرحواره درمانی در عمل

آرنود آرنتز
آرنود آرنتز در حال حاضر در گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آمستردام کار می کند. آرنود در روانشناسی بالینی تحقیق می کند. علایق تحقیقاتی وی شامل نظریه های روانشناختی و درمان اختلالات شخصیت، PTSD ، افسردگی ، ocd و اختلالات اضطرابی است.
دسته بندی های کتاب طرحواره درمانی در عمل
قسمت هایی از کتاب طرحواره درمانی در عمل (لذت متن)
رابطه درمانی: این نوع رابطه که میان درمانگر و بیمار شکل می گیرد نقش بسیار مهمی را در طرحواره درمانی بازی می کند. رابطه درمانی تحت عنوان «باز والدینی حدومرزدار» مفهوم سازی می شود و به معنای این است که درمانگر در حیطه ضوابط و محدودیت های تعریف شده در رابطه درمانی نقش یکی از والدین بیمار را برعهده گرفته و با محبت و گرمی با بیمار رفتار می کند. توجه به این نکته مهم است که سبک این رابطه باز والدینی بایستی با مشکلات با طرحواره های بیمار همخوانی داشته باشد. به ویژه در مورد بیماران دارای اختلالات شخصیت، یک رابطه درمانی جایی است که در آن بیمار فرصت می یابد و جرئت می کند که احساسات دردناک خود را به نمایش بگذارد، تلاش می کند تا رفتارهای اجتماعی جدیدی را امتحان کند، و برای نخستین بار الگوهای ارتباطی خود را تغییر دهد.

طرحواره درمانی رویکردی پیچیده و ساختارمند نسبت به مفهوم سازی و درمان انواع گوناگونی از مشکلات داراست. بنابراین طرحواره درمانی نه تنها به منظور درمان اختلالات خاص، بلکه بیشتر به عنوان یک رویکرد درمانی فراتشخیصی برای درمان تمامی اختلالات ابداع گردیده است. با این حال در طی دوران رشد و تحول این رویکرد مدلهای خاصی برای درمان انواع اختلالات شخصیت در آن شکل گرفته است که در فصل دو به معرفی آنها خواهیم پرداخت.