کتاب انسان شناسی خانواده و خویشاوندی

Family anthropology
(انسان شناسی)
کد کتاب : 39470
شابک : 978-9647768511
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 330
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2007
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب انسان شناسی خانواده و خویشاوندی اثر منیژه مقصودی

"انسان شناسی خانواده و خویشاوندی" اثری به قلم "منیژه مقصودی" است که یکی از معمول‎ترین بنیادهای جهان را از پایه و به شکلی نو بررسی می‎کند. خانواده و ازدواج ممکن است در ابتدا موضوعاتی آشنا به نظر برسد. خانواده‌ها در همه جوامع وجود دارند و بخشی از آن چیزی هستند که ما را انسان می‌سازد. با این حال، جوامع در سرتاسر جهان تنوع زیادی در درک فرهنگی از خانواده و ازدواج نشان می‌دهند. عقاید در مورد اینکه مردم چگونه با یکدیگر مرتبط هستند، چه نوع ازدواجی ایده آل است، چه زمانی افراد باید بچه دار شوند، چه کسی باید از فرزندان مراقبت کند، و بسیاری دیگر از مسائل مربوط به خانواده از نظر فرهنگی متفاوت است. در حالی که کارکرد خانواده‌ها برآورده ساختن نیازهای اساسی انسان مانند تأمین فرزندان، تعیین نقش‌های والدین، تنظیم تمایلات جنسی و انتقال اموال و دانش بین نسل‌ها است، اما تنوع یا الگوهای زیادی از زندگی خانوادگی وجود دارد که می‌تواند این نیازها را برآورده کند.
خویشاوندی کلمه‌ای است که برای توصیف پیوندهای شناخته شده فرهنگی بین اعضای یک خانواده استفاده می‌شود. خویشاوندی شامل اصطلاحات یا موقعیت‌های اجتماعی است که برای تعریف اعضای خانواده و نقش‌ها یا رفتارهای مورد انتظار خانواده مرتبط با این موقعیت‌ها استفاده می‌شود. خویشاوندی شامل روابطی است که از طریق پیوندهای خونی یا فامیلی، مانند روابطی که بین والدین و فرزندان ایجاد می‌شود، و همچنین شامل روابطی است که از طریق پیوندهای زناشویی ایجاد می‌شود. خویشاوندی همچنین می‌تواند شامل خویشاوندانی باشد که هیچ پیوند خونی ندارند، اما خود را خانواده می‌دانند. به عنوان مثال، پدر یا مادرخوانده از نظر فرهنگی به عنوان والدین فرزندانی که بزرگ می‌کنند، شناخته می‌شوند، حتی اگر از نظر خونی نسبتی نداشته باشند.
"منیژه مقصودی" در کتاب "انسان شناسی خانواده و خویشاوندی"، برخی از الگوهای رایج‌تر زندگی خانوادگی را که در سراسر جهان یافت می‌شود معرفی می‌کند و آنها را از منظر انسان‌شناسی مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب انسان شناسی خانواده و خویشاوندی

منیژه مقصودی
خانم دكتر منیژه مقصودی استاديار گروه انسان‏شناسي و سرپرست بخش مردم شناسی و ایلات و عشایر در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران است.وي مدرك كارشناسي را در رشته جامعه شناسی از دانشگاه ملی ایران (1354)، كارشناسي ارشد را در رشته انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی از دانشگاه فرانسه (1361)، دكتري را در رشته انسان‏شناسی اجتماعی و فرهنگی از دانشگاه سوربن (سال1366 ) اخذ نموده است.رساله وي در مقطع كارشناسي ارشد و دکترا متمرکز بر مطالعه ، و تجزیه و تحلیل الگوهای و قواني...
دسته بندی های کتاب انسان شناسی خانواده و خویشاوندی
قسمت هایی از کتاب انسان شناسی خانواده و خویشاوندی (لذت متن)
در اروپا، یک مرد و یک زن، از طریق توافق ساده با پدر و مادر یک کودک و با شرکت در مراسمی مذهبی، پدرخوانده و مادرخوانده کودک می شوند. در این حالت کودک در نزد پدر و مادر خونی خود می ماند؛ اما در صورتی که در اثر بیماری و حادثه ای ناگهانی هردوی آن ها فوت کردند، آن وقت کودک به خانه پدرخوانده یا مادرخوانده خود منتقل می شود و اینان سرپرستی کودک را برعهده می گیرند. رسم فرزندخواندگی با اهداف و به شکل های گوناگون در قالب جوامع دیده شده است. اشکال خیلی واقعی تر و ملموس تر آن این گونه است که یک خانواده که فرزندی ندارد و خواهان فرزند یا فرزندان بیشتری هستند، از روی ضرورت های انسانی، کودک یا کودکانی را به نام فرزند در زندگی خود می پذیرند و با آن ها مانند فرزندان خونی خود رفتار می کنند. این کودکان، بیشتر کودکانی هستند که پدر و مادر خود را از دست داده اند؛ اما در مواردی نیز پدر و مادر به علت تهی دستی امکان نگهداری از فرزند یا تعدادی از فرزندان خود را ندارند. در این صورت آن ها را رها می کنند و یا با توافق به دست خانواده ای می سپارند که آن ها را مانند فرزندان خود بزرگ کنند. در جوامع قبیله ای، پذیرش یا واگذاری فرزند، گاه به صورت یک سنت و فرهنگ عمل می کند. برای نمونه: در میان ترکمن ها رسم است که اگر کسی صاحب پسر نشود، برادر او که پسران متعدد دارد، یکی از پسران خود را به برادرش اهدا کند. به طور کلی رسم بر این بوده که فرزند از خویشان هم تبار گرفته شود؛ یعنی خویشاوندانی که متعلق به یک تیره یا طایفه باشند. قابل تاکید است که پذیرش فرزند پسر از تیره ها و طوایف دیگر هم مرسوم بوده، ولی همواره اولویت با خویشان نزدیک است. در هر دو صورت، فرزند گرفته شده، حق و حقوق اجتماعی دقیق و مشخصی دارد.