کتاب باران خوبی ها

Baran-e Khoubi-ha
شرح بهترین خطبه اخلاقی نهج البلاغه - جلد اول
کد کتاب : 39731
شابک : 978-6009466078
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 218
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب باران خوبی ها اثر علیرضا پناهیان

"باران خوبی ها" کتابی است به قلم استاد "علیرضا پناهیان" که خواندن آن را به تمام دوست داران و پیروان امیرالمومنین علی علیه السلام توصیه می نماییم.
آنچه ذات بشر بیشتر به آن متمایل است، این است که از کسی نصیحت و پند نشوند بلکه همان توصیه را به شکل توصیف دریافت کند؛ به نظر می رسد که وصف موارد اخلاقی، برای انسان قابل درک تر و دلنشین تر است و این کاری است که امیرالمومنین علی علیه السلام در یکی از معروف ترین و والاترین خطبه های نهج البلاغه، آن را به انجام رسانده اند. "خطبه ی متقین" که از بهترین و زیباترین خطبه های اخلاقی نهج البلاغه است، توسط حضرت علی علیه السلام به درخواست یکی از یاران شریف آن حضرت به نام "همام" ایراد شده است.
"خطبه ی متقین" سراسر وصف است و تشریح و در تمام آن از ابتدا تا انتها هیچ توصیه ای مشاهده نمی شود. این توصیفات که از نظر بلاغت، زیبایی، جامعیت، سبک و اثرگذاری در نوع خود کم نظیر هستند، پیرامون حسن و فضیلت های برجسته ی اهل تقوا صورت گرفته است. این خطبه ی زیبا از جنبه های اخلاق مدارانه و عرفانی گسترده ای برخوردار است و می توان با خواندن کتاب "باران خوبی ها" از استاد "علیرضا پناهیان" به این نکات پی برد. "باران خوبی ها" قسمت اول از شرح این خطبه است که استاد "پناهیان" طی جلسات هفتگی خود در مسجد دانشگاه تهران برای دانشجویان ارائه می داد و اکنون به صورت مدون و بازنویسی شده، به همت واحد پژوهش موسسهٔ بیان معنوی در اختیار خوانندگان علاقه مند به سیره و جهان بینی حضرت علی علیه السلام قرار گرفته است.

کتاب باران خوبی ها

علیرضا پناهیان
علیرضا پناهیان (زادهٔ ۲۸ فروردین ۱۳۴۴) با نام اصلی علی (امیرعلی) صبوری، روحانی شیعهٔ ایرانی است. وی در سال ۱۳۸۹ در سمت‌های نائب رئیس قرارگاه عمار و عضو هیئت امنای دانشگاه هنر انتخاب شد. معاونت فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و مسئول نهاد رهبری دانشگاه هنر از دیگر مسئولیت‌های وی بوده‌اند. مواضع سیاسی و اظهارات او بارها در محافل خبری داخلی ایران جنجال‌آفرین بوده‌است. او در تحصیلات حوزوی خود شاگرد روحانیونی چون سید علی خامنه‌ای، حسین وحید خراسانی و جوادی آملی ب...
قسمت هایی از کتاب باران خوبی ها (لذت متن)
لزوم «آموزش» همگان در حوزهٔ مباحث اخلاقی در حوزهٔ مباحث اخلاقی، گاهی انسان مواعظی را می شنود یا تذکراتی را دریافت می کند. گاهی اوقات هم نیاز است که انسان در این زمینه آموزش ببیند. بسیاری از ما فکر می کنیم که از آموزش در حوزهٔ مباحث اخلاقی مستغنی هستیم و نیاز ما در این حوزه بر اساس همان قضاوت های عامیانه ای که داریم برطرف می شود؛ در حالی که نکته های دقیق زیادی در این حوزه وجود دارد که درک آنها نیازمند تأملی فراوان و برخورداری از نگاهی دقیق است. هدف ما از بررسی فرازهای خطبهٔ همّام، صرفا بیان مواعظی اخلاقی برای ارتقاء تربیتی خودمان نیست. بلکه علاوه بر این فایده، به دنبال این هستیم که با توجه به ریزه کاری های متعددی که در جای جای این خطبهٔ نورانی از امیرالمومنین (ع) وجود دارد، به کنکاشی عمیق و موشکافانه در خصوص گزاره های اخلاقی مطرح شده در این خطبه بپردازیم تا هم نیاز فکری مان برآورده شود و هم اقناع اندیشه را به دنبال داشته باشد.