کتاب سی و دو مقاله در نقد و تصحیح متون ادبی

Naghd va tashihe motoone adabi
کد کتاب : 40465
شابک : 978-6005942798
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 663
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سی و دو مقاله در نقد و تصحیح متون ادبی اثر محمود امیدسالار

"سی و دو مقاله در نقد و تصحیح متون ادبی" اثری است از دکتر "محمود امیدسالار" که طی چهار بخش، مهم‌ترین مبانی مربوط به نقد و تصحیح متون ادبی را مورد بررسی قرار می‌دهد. کتاب پیش رو اثری ارزشمند است که دکتر "محمود امیدسالار" آن را با همکاری بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در بیش از ششصد و پنجاه صفحه، منتشر ساخته است.
بخش نخست از مقالات این اثر، به شاهنامه‌ی‌ حکیم ابوالقاسم فردوسی اختصاص دارد و با نگاه به نسخه‌‌ی لندن از این اثر، کار خود را آغاز می‌کند. از "سی و دو مقاله در نقد و تصحیح متون ادبی"، مقاله‌ای به ابیاتی از شاهنامه که پادشاهی بهرام گور را توصیف می‌کند، تعلق دارد و مقاله‌ای نیز به داستان اشکانیان در این اثر اشاره دارد. علاوه بر نسخه‌ی لندن، نکات مربوط به تصحیح متن برخی از داستان‌های شاهنامه همچون پادشاهی ساسانیان، اسکندر و اشکانیان و هرمزد نوشیروان، در نسخه‌های ابومنصوری، مسکو و خالقی مطلق نیز به چشم می‌خورد. این بخش همچنین مقاله‌‌ای با عنوان نظری بر بوطیقای شاهنامه را نیز در برگرفته است و چند تصحیح دیگر پیرامون برخی از بخش‌های شاهنامه فردوسی را شامل می‌شود.
بخش دوم کتاب "سی و دو مقاله در نقد و تصحیح متون ادبی" تالیف دکتر "محمود امیدسالار" به متونی نظیر تاریخ بیهقی، چهارمقاله، داراب نامه، سمک عیار، عجایب‌الدنیا، علی‌نامه، گرشاسپ‌نامه و مجمل‌التواریخ و القصص پرداخته است. بخش سوم با عنوان فن تصحیح متن، تاریخچه‌ی آن را در غرب، اهمیت و رویکرد آن در ایران را مورد بررسی قرار داده و بخش چهارم با عنوان مباحث ادبی، سه مقاله‌ی آخر کتاب را پیرامون قدمت نسبی متون فارسی، حماسه و عملکرد بهار در تصحیح متن، در بردارد.

کتاب سی و دو مقاله در نقد و تصحیح متون ادبی

محمود امیدسالار
محمود امیدسالار (زادهٔ ۵ آذر ۱۳۲۹ در اصفهان) پژوهشگر، مترجم، نسخه‌شناس و نویسندهٔ ایرانی است. او برای کتاب بوطیقا و سیاست در شاهنامه شایسته تقدیر در سی و ششمین دوره کتاب سال ایران شد.محمود امیدسالار در اصفهان چشم به دنیا گشود. وی اصالتاً اهل ابرقو در استان یزد است. امیدسالار دارای درجهٔ دکتری ادبیات فارسی از دانشکدهٔ مطالعات خاور نزدیک دانشگاه برکلی در کالیفرنیاست. وی دانش فولکلور را تحت نظر الن داندس استاد دانشگاه برکلی آموخته است؛ از این رو یکی از دانشمندان برجسته در زمینهٔ مطالعات فول...
دسته بندی های کتاب سی و دو مقاله در نقد و تصحیح متون ادبی